Je eigen sociale netwerk bouwen

Er zijn talloze redenen om een eigen sociaal netwerk te bouwen. Meer dan slechts een blog en minder dan Facebook of Hyves. Het kan op diverse manieren en met verschillende technieken. Gedegen vooronderzoek naar de gewenste functionaliteit is de sleutel tot succes. Facebook of Hyves namaken resulteert niet automatisch in een succes. De doelgroep kennen en dan de wensen in kaart brengen is een minimaal begin om een eigen community te bouwen.

Ning is een hosted service, waar tegenwoordig voor betaald moet worden. De mogelijkheden zijn legio en de gehele look&feel is geheel naar eigen inzicht te bouwen. In ons land zijn in het media speelveld vooral netwerk023 en het Nederlands Media Netwerk bekende voorbeelden van Ning sites met een grote hoeveelheid ‘leden’. Kijk eens naar de overeenkomsten en verschillen tussen beide netwerken, hetgeen al makkelijk te zien is de gekozen menustructuur.

De belangrijskte functies laten zich makkelijk uit beide netwerken filteren:

  • Natuurlijke een homepage met de basis van het doel van het netwerk.
  • Een eigen pagina, die je zelf kunt beheren nadat je met je eigen naam en wachtwoord bent ingelogged.
  • Een leden pagina met profielen, waar je het gehele netwerk kunt bekijken, eventueel aangevuld met een ‘uitnodiging’ mogelijkheid om nieuwe lede te werven.
  • Natuurlijk een agenda of events pagina, waar je je kunt aanmelden voor komende events, congressen, trainingen, bijeenkomsten etc.
  • Blog en forum mogelijkheid, waar je een goed beheer op moet voeren, zodat doelen van beide gereedschappen duidelijk blijven.
  • De mogelijkheid om tot bepaalde groepen te behoren met een bepaalde interesse, daarbinnen bekijken of je forum onderwerpen per groep kunt aanmaken.
  • De mogelijkheid bestanden te uploaden (audio, foto, video) of de mogelijkheid deze te kunnen embedden.
  • Live kunnen chatten, al dan niet via tekst, audio of video met leden die op dat moment on-line zijn.

Natuurlijk zijn de technische mogelijkheden enorm, maar probeer je bij de bouw wel te verplaatsen in je doelgroep. Gaan ze allemaal meedoen? En dan vooral met alles. Vragen om een profiel aan te maken, te bloggen en misschien aan een discussie deel te nemen, is niet voor iedereen weggelegd. Bestudeer daarom eerst het type groep welke je on-line wilt gaan bedienen met een eigen sociaal netwerk. Breng de actualiteit van onderwerpen in kaart en probeer na te gaan welke kerngroep uit de community het netwerk kan opstarten en content kan gaan leveren om het netwerk in de lucht te krijgen en vooral in aanvang levendig te houden.

Techniek speelt ook een rol, zeker wanneer je het netwerk in eigen beheer wilt ontwikkelen en ook qua techniek dus moet gaan onderhouden. Kies voor gereedschappen die in het opensource circuit beschikbaar zijn. Er is veel beschikbaar, alles met een al dan niet behoorlijke leercurve:

  • Joomla of Drupal zijn vooral omgevingen waarbinnen meer technische kennis noodzakelijk is om tot een juist resultaat te kunnen komen.
  • WordPress (shared- of self-hosted) is vooral een plug&play omgeving met de vele beschikbare vormgeving themes en plug-ins.
  • WordPress laat zich voor het maken van een sociaal netwerk relatief integreren met BBPress en BuddyPress.
  • BBPress is alleen een forum, dus geschikt om naast een blog te kunnen werken.
  • BuddyPress is veel uitgebreider en geschikt om als volledig sociaal netwerk te functioneren, afhankelijk van bepaalde WordPress themes en plug-ins. Voor de forum functie maakt BuddyPress gebruik van BBPress.

Welke keuze je ook maakt, shared-hosted of self-hosted, in alle gevallen gaat het om de gewenste functionaliteit en het onderhoud van de content. Het is in die zin niet ongebruikelijk om met een Facebook of LinkedIn groep ervaring op te doen binnen een community om vervolgens via een eigen ning site uiteindelijk te kiezen voor een volledig eigen beheerde omgeving. Zolang je in dit proces de doelgroep blijvend mee kunt nemen, dan is de kans op blijvend succes het grootst.