Apps, webapps en responsive design: nog geen keihard antwoord te geven

Links en rechts trekt er wel eens een uitgever de stekker uit een native app en maakt bijvoorbeeld de overstap naar een webapp, verlaagt de verschijningsfrequentie en proeft aan responsive design om wat ‘makkelijker’ content te kunnen weergeven op meerdere smartphones en tablets.

• VIVA stopt met native app
Hybride apps als tussenoplossing?

Maar er is zeker geen sprake van het einde van de native app voor kranten en tijdschriften. Natuurlijk ontdekken uitgevers dat de kosten fors kunnen toenemen bij een (te) sterke verrijking van de content en/of verschillende opmaak workflows voor staande en liggende versies. Het native zijn, zit vooral in de reader, de content is een voor smartphone/tablet geschikt gemaakte PDF. Dat kan je eenvoudig houden door de ontkoppeling print/digitaal zo laat mogelijk in de workflow te maken en alleen een staande versie te maken. De digitale editie biedt dan weliswaar niet veel extra toegevoegde waarde (ook niet qua verschijningsmoment), maar de kosten zijn dan wel redelijk in de hand te houden.

De keuze maken voor een webapp biedt daarentegen wel andere mogelijkheden in vergelijking tot de periodieke native app. De webapp kan content leveren gerelateerd aan de tijdlijn waarin die content beschikbaar komt. Krantenuitgevers die de overstap maken naar een webapp vanuit native, zien de verschillen ten opzichte van hun website afnemen. Want ook de ‘oude’ website had al geen deadline meer en dat geldt onverminderd voor de webapp.

Of de webapp het geschikte middel gaat worden om betaalde content aan te gaan bieden, is zeker een reeks experimenten waard. Uitgevers hebben geleerd van hun gedragingen op het web (door alles weg te geven) en hebben met de webapp de kans wel geld te vragen voor premium content. De consument is vooral met native apps al gewend geraakt aan betalen voor content, dus dat biedt wel kansen.

Daarnaast speelt op technisch gebied de ontwikkeling van responsive design een belangrijke rol. Met diverse ‘ontwerpregels’ kunnen meerdere variabelen als het ware geautomatiseerd de look&feel aanpassen voor een veelheid aan beeldscherm resoluties en verhoudingen. Lang niet elk CMS en elk template/theme biedt die mogelijkheden, maar de ontwikkelingen op dit gebied zijn veelbelovend. De toekomst van de webapp hangt in sterke mate af van de mogelijkheden rondom responsive design.

Uiteraard speelt ook de wijze van betalen voor content een rol. Binnen een native app is slechts een wachtwoord nodig om via de iTunes Store aankopen te kunnen doen. Het is de vraag in hoeverre binnen een webapp een even ‘veilige’ methode kan worden gevonden. Consumenten zijn terecht huiverig geworden bank- en/of creditcard gegevens via het web bij elke aankoop mee te sturen.

In welke verhouding native apps en webapps tegenover elkaar komen te staan is voorlopig nog niet te voorspellen.