Heeft Apple het gevoel met innovatie verloren?

Na het overlijden van Steve Jobs zou Apple volgens ingewijden geen last gaan krijgen van omzetverlaging, de waarde van het bedrijf en zeker niet het gevoel voor innovatie kwijtraken. Vele Apple werknemers zouden genoeg ‘genen’ van Jobs hebben ‘overgenomen’ om succesvol door te kunnen gaan.

iphone5

• Apple besluit tot forse reductie bestellingen onderdelen iPhone5

De huidige productlijn kent vooral evoluties, veelal verbeteringen op detail niveau. De iPad3, de iPad mini, de iPhone 5, maar ook de laatste reeks vernieuwde desk- en laptops zijn voorbeelden van voortschrijdende technologie en zijn geen typische Apple innovaties (meer). De concurrentie op mobiel gebied loopt in, het onderscheid wordt kleiner, ook al kunnen de ‘anderen’ kopieergedrag worden verweten.

De MacBook en de iMac serie staan nog steeds voor uitstekende prestaties, maar hebben zich niet meer ontwikkeld als onderscheidende producten, ondanks de komst van Mac OS X 10.8. Maar ook van dit product zijn we al jaren de paar honderd verbeteringen per release ‘gewend’. Datzelfde lijkt het geval met iOS. Versie 6 was niet schokkend genoeg en Apple liet zelfs oudere generaties iPhones en iPad vallen, waarop geen upgrade meer mogelijk zou zijn.

iwatchEcht nieuwe producten zijn er dus niet verschenen na het overlijden van Jobs. Velen verwachtten een nieuw type TV toestel (iTV), een superbril (iGlasses) of een horloge (iWatch). Misschien zijn deze producten wel in ontwikkeling en verschijnt CEO Tim Cook wel op de Apple World Wide Developers Conference (WWDC) komend voorjaar met één of meerdere van deze producten. Dan vergissen we ons dus in de slagkracht van Apple.

Maar tot die tijd heeft Apple te maken met tegenvallende verkoopcijfers van de iPhone5, dalende cijfers op de beurs en minder aandacht van de consument. Natuurlijk kan je niet altijd aan de top blijven met innovatieve producten, maar de effecten van het overlijden van Steve Jobs zijn veel beter voelbaar dan eerder werd verwacht.

7 reacties

  1. Mike van Hoenselaar (@MikevHoenselaar) op 15 januari 2013 om 08:56

    Vind dat een beetje gissen.
    Je weet helemaal niet wat er was gebeurd als Steve wel nog had geleefd.
    Men vind het alleen makkelijk om het daarop te schuiven.
    Ik ben in ieder geval nog erg tevreden over Apple :-).
    Maar ook ik vind dat ze best wel weer eens met iets echt ‘nieuws’ mogen komen 🙂



  2. Netty Arriëns op 15 januari 2013 om 09:53

    En Apple krijgt of heeft nu ook een imagoprobleem want jongeren in Amerika willen geen iPhone meer. Maar een mobiel waarmee ze zich onderscheiden, die goedkoper is en wat features betreft het zelfde kan.



  3. Henk Gianotten op 17 januari 2013 om 15:46

    Zou het ook zo kunnen zijn dat het ‘Géén Windows Meer effect’ optreedt waarbij een deel van de gebruikers destijds blij waren om iets anders dan van Microsoft te kunnen kopen. Ik ken verschillende Apple gebruikers die – om die zelfde emotionele reden – iets van Samsung verkozen..



  4. Erwinus op 26 januari 2013 om 18:02

    Zat eraan te komen natuurlijk. Het was wachten op zoiets nieuws als de iPhone maar had best door een ander bedrijf bedacht kunnen zijn. Toevallig was het in dit geval Apple en de marketing machine. Nu hebben ze iets groots neergezet maar dat is moeilijk om dat een tweede keer te doen. Nu worden ze links en rechts ingehaald en begint de restricties van de platformen in de weg te staan en ook het bashen van concurrenten (patent rechtzaken enzo).

    Het is mooi spul hoor, daar niet van maar Apple zegt niet dat het om geld gaat maar het voor jou doet. Tuurlijk……. Echt voor elke poep en scheet die je laat op een Apple device kost je geld. Het verliest de meerwaarde van de exclusieviteit want exclusief is het allang niet meer alleen verschrikkelijk duur voor wat je krijgt!



  5. Frans Luit op 8 maart 2013 om 06:41

    Dit is een teken dat de consument door heeft dat Apple’s innovaties niet snel genoeg gaan. Ze zijn bereidwillig om een iPhone, iPod, iPad of wat dan ook na het een jaar te hebben gebruikt te vervangen door iets wat ogenschijnlijk een veel grotere ‘satisfaction’ geeft. Nonsense natuurlijk, want de hedendaagse technologie is fantastisch en daar zou je het gemakkelijk een tijdje mee uit kunnen houden. Het is gewoon een gekte geworden en de wereld verslindt geld om maar steeds het zogenaamde ‘betere’ te willen hebben. Vandaag de dag in een beetje huishouden vindt je een stuk of 3-4 computers, een stuk of 3 iPads of tablets en waarschijnlijk net zo veel smart phones. Het maar blijven upgraden van al dit soort devices is voor de gewone man eigenlijk niet meer te betalen, maar ze willen het toch om erbij te horen… De consument bepaalt in die zin de groei en een bedrijf als Apple verliest de race als de innovatie achter loopt. Het zou jammer zijn als Apple de strijd tegen Windows based platforms zou verliezen…