Leuke webprojecten in de IJmond

Deze maand leveren we maar liefst drie webprojecten op in de IJmond, om precies te zijn in de gemeente Velsen. Het grootste project, de nieuwe website van Gymnasium Felisenum werd vorige week opgeleverd. Twee andere projecten, de website van het vakblad Offshore Visie en een vernieuwde website voor RIS Juwelier in IJmuiden worden deze en volgende week opgeleverd.

felisenum-logoHet eerste project werd uitgevoerd in de al eerder succevolle samenwerking tussen de drie Velserbroekse mediabedrijven: 7x7cornegge (marketing), Atlas Interactive Media (creatieve beeldverwerking) en LUIT.nl (realisatie). De website voor Gymnasium Felisenum vergde nogal wat inhoudelijke voorbereiding, om het aantal pagina’s en de bruikbaarheid van het menu op elkaar af te kunnen stemmen. Met een docent Nederlands aan boord, kropen wij als ‘uitvoerders’ als het ware terug in de schoolbanken, want het werd al snel duidelijk dat dit project naast een leuk stuk creativiteit vooral ook taalkundig perfect moest zijn. Dat kan ook niet anders, de grote campagnes voor het werven van leerlingen zijn inmiddels begonnen en Gymnasium Felisenum heeft in Velsen een naam hoog te houden.

Offshore Visie

offshorevisieEen uitdaging van geheel andere aard was de conversie van de in Joomla gebouwde website (inmiddels live) naar WordPress. Het argument was vooral gebaseerd op het feit dat alle achterliggende techniek was verouderd en dat de provider veiligheidsrisico’s voorzag in vooral de sterk verouderde Joomla versie. Een ombouw naar WordPress lag enerzijds voor de hand liggend, maar stuitte tegelijkertijd op een import probleempje van alle artikelen. Dat werd uiteindelijk uitbesteed in de Oekraïne. Binnen een uur was de complete inhoud in WordPress beschikbaar. Ondanks die snelheid blijkt op de opbouw van een artikel in Joomla toch nog in de nodige aspecten af te wijken van WordPress en was dus nogal wat handwerk nodig om zaken meer in lijn te krijgen met de WordPress ‘normen’. Bijkomende uitdaging was de wens een bijna 100% gelijke look&feel te behouden. Dat is met het nodige programmeerwerk inderdaad voor bijna 100% gelukt.

RIS juwelier

ris-hompage-logoEen bestaande WordPress website (inmiddels live) van RIS juwelier uit IJmuiden vroeg vooral om een nieuwe ‘look&feel’. Het oude thema was niet responsive en bood ook nauwelijks creatieve mogelijkheden om de website naar een hoger plan te tillen. Binnen de ‘verbouwings’ opdracht bleef de inhoud buiten beschouwing. ‘Beleving’ was het sleutelwoord wat de homepage moest gaan uitstralen. Met de prachtige fotografie (welke was aangeleverd) was het mogelijk een illustratierijke slider samen te stellen, die vooral de sfeer van de winkel uitstraalt en uitnodigend werkt. De inhoudelijke opzet bleef eenvoudig en doeltreffend. In slechts een paar ’tabs’ wordt duidelijk gemaakt waar RIS voor staat.