Crossmediale campagne Golfbaan Spaarnwoude

Golfbaan Spaarnwoude in Velsen-Zuid zet volop in op haar mediakracht om haar succes in de regio verder uit te bouwen. Het bedrijf heeft het bureau Stopkracht uit Haarlem aangetrokken om diverse campagnes te bedenken. Het online gedeelte wordt door LUIT.nl uitgevoerd.

Lees meer

Seybold ’terug’ met seminar in Philadelphia

Wie kent Seybold nog? De ooit zo geprezen publishing seminars in NewYork, Boston en vooral San Francisco. Vooral eind jaren tachtig en de jaren negentig van grote betekenis geweest voor de ontwikkeling van desktop publishing. Kans op een herstart?

Lees meer

10 jaar WordPress: van eenvoudig gebruik tot zakelijk succes

Nee, ik heb niet alle 10 jaren rondom WordPress meegemaakt, maar terug gerekend kom ik uit in het jaar 2005, niet meer wetende of ik nog startte met versie 1.5.x of al met versie 2.0. Zeker is dus dat ik 8 jaar WordPress ervaring heb meegemaakt vanaf een ’tooltje’ voor het maken van mijn eigen website tot en met een zakelijk succes binnen mijn huidige media dienstverlening.

Lees meer

LUIT.nl gaat delen nieuwe media module ‘online vaardigheden’ invullen voor Hogeschool Utrecht

Het Centrum voor Communicatie en Journalistiek (behorend bij de Hogeschool Utrecht) gaat haar aanbod op het gebied van HBO en post-HBO trainingen fors aanpassen en nog verder professionaliseren. Daar waar ik voorheen vooral de modules cross- en social media invulde, verleg ik nu op wens van coördinator Harold Lukassen het accent naar praktische online vaardigheden.

Lees meer

LUIT.nl gaat identiteiten combineren

LUIT.nl gaat de websites luit.nl, peterluit.nl en nieuwsmarkt.nl combineren in één multisite/portal. Met nieuwe inzichten ben ik tot de conclusie gekomen, dat mijn on-line identiteit versnipperd is, hetgeen onduidelijkheid opwekt bij grote groepen opdrachtgevers.

Lees meer

LUIT.nl actiever in IJmond regio

Eigenlijk heel vreemd, als ondernemer niet of nauwelijks zakelijke contacten te hebben in je eigen woon omgeving. De IJmond regio is een actieve regio, met een veelzijdig aanbod aan industrie, handel, toerisme, recreatie en horeca. Toch is het aanbod aan mediabedrijven gering, met name in Velsen is het aantal media dienstverlenende mediabedrijven op een paar handen te tellen.

Lees meer

Krantenwereld blijft onrustig

In ons betrekkelijk kleine landje blijft het onrustig rondom kranten. Alleen de Persgroep en lijkt betrekkelijk rustig door de stromachtige periode te laveren, of is het stilte voor de storm?

Lees meer

Responsive design: uitdaging voor ontwerpers

Ontwerpen binnen één gegeven vorm voor verschillende resoluties is de nieuwste uitdaging binnen de webdesigners wereld. Het einde van de vaste vorm is nabij. Het ontwerp wordt dynamisch en past zich aan aan beeldschermgroottes en verhoudingen van smartphones, tablets en alle mogelijke beeldschermen van desk- en laptops.

Lees meer

Geen één oplossing voor alles tijdens e-reading en tablet event

De mens heeft in zijn algemeenheid de neiging oplossingen in kaders te willen plaatsen die bij hem of haar passen. Uitgeven was ooit één woord waar alles ‘onder’ te plaatsen was. Inmiddels heeft elk segment een eigen cyclus aan ontwikkelingen en zijn advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen voor kranten, tijdschriften en boeken zeer verschillend, zeker in relatie tot nieuwe media kanalen.

Lees meer

Verschillende doelen bij GLR/MediaCollege training over e-mail marketing met MailChimp

Als inspirerend docent probeer ik altijd op zoek te gaan naar de werkelijke doelen die mijn deelenmers in een training hebben. Zo stond ik deze week voor een groep van 8 deelnemers, allemaal werkzaam bij het Grafisch Lyceum Rotterdam en/of MediaCollege Rotterdam. Docenten, marketing communicatie medewerkers en bestuurders van de personeelsvereniging. Of ik wat over MailChimp kon vertellen.

Lees meer

Nederlands Media Netwerk in slotkeynote: Pleidooi voor papier door Derk Sauer

Bas Vlugt zet zijn ‘pitch formule’ voor het Nederlands Media Netwerk Event (#nmne7), welke gisteren zijn 7e editie beleefde, met strakke hand door. Het is eenvoudig en effectief. Het presentatiedeel is in een uur ‘bekeken’, netwerken voor- en achteraf. Altijd goed voor tussen de 200 en 400 deelnemers, hapjes worden gesponsord, drankjes betaal je zelf: ‘no strings attached’.

Lees meer

Tussenstand onderzoek innovaties in mobiele applicaties

Nieuwsmarkt voert al ruim een jaar onderzoek uit naar innovaties in mobiele applicaties, die gevoed worden door consument gewenste relevante content van uitgevers en brandowners/retailers. De ontwikkelingen verlopen zeer langzaam, niet in de minste plaats door angst om de bestaande ketens ingrijpend te veranderen.

Lees meer

CMBO zomerborrel met inspirerende filmpjes

CMBO had ervoor gekozen de discussie met de zaal aan te gaan middels een aantal zeer aansprekende filmpjes over zeer uiteenlopende media ontwikkelingen en onderwerpen. Het kostte Arjen Molendijk en Alex Kunst van Publish geen moeite om de aanwezige deelnemers aan het praten te krijgen. • Oude en nieuwe filmpjes genoeg inspiratie om met elkaar…

Lees meer

Tweede GEA bijeenkomst gooit het roer om

Van de oorspronkelijke uitgangspunten om als ‘wijze adviseurs’ iets te gaan doen voor de grafische branche, is weinig overgebleven. Patrick Swart had echter de creativiteit om het team toch langs positieve weg om te buigen naar een ander idee. Het was even zoeken naar de juiste ’tone of voice’, maar er kwam iets uitrollen als ‘Herman de Blijker’ voor in nood verkerende grafische bedrijven.

Lees meer

Meer spreektaal in print: aanzet tot dialoog in social media kanalen?

Ik had de afgelopen weken het genoegen voor de Customer Media Council in Heemstede een klein boekje te mogen schrijven over brievenbusreclame in relaties tot de huidige media ontwikkelingen. Lastige klus om de verhoudingen te bepalen tussen reclame in print en het gebruik van social media kanalen. Ik denk dat ik iets gevonden heb: meer spreektaal.

Lees meer

Crossmediale workflow optimalisatie: nu meer dan ooit nodig

Crossmedia heeft als woord aan aandacht verloren, maar de noodzaak om rondom dat woord goede workflows te ontwikkelen en te onderhouden, is meer dan ooit actueel. De opkomst van tablets vereist naast print en web een integrale aanpak. De neiging het ‘een beetje’ tegen het bestaande aan te plakken is groot. En dat geldt dan…

Lees meer

NOS gaat dagbladen helpen met audiovisuele content

Onder politieke druk van ondermeer PVV gaat de NOS zich coulanter opstellen richting papieren nieuwsmedia in ons land. Dit jaar kunnen alle Nederlandse dagbladen gratis gebruik maken van ‘beeldmateriaal’ van de NOS voor op hun eigen sites. Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS, erkent de politieke discussie over de rol van de NOS…

Lees meer

CMBO bijeenkomst over tablet publishing laat uiteenlopende standpunten zien

Inleider Herman Hartman had zichzelf de taak gegeven vooral ‘genuanceerd negatief’ het eerste half uur te vullen, met vooral een opsomming van wat er allemaal niet kon en/of niet in orde was met het verschijnsel tablet publishing. Dat ging hem goed af, waardoor de toehoorders misschien wel het idee hadden voorlopig nog niets te hoeven doen met tablets. Dat werd echter door de rest van de inleiders van tafel geveegd.

Lees meer

Mini-beurs/event Digimedia van 7 tot 9 april

Digimedia heet het kleine event welke van 7 tot 9 april aanstaande wordt gehouden in slechst één halletje van het enorme grote Messe complex in Düsseldorf. Traditionele grafische vakbeurzen nemen het gehele terrein in beslag.

Lees meer

NRC ‘slanker en slimmer’

Onder die naam krimpt NRC met 30 man. De uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next, bijbehorende website en de digitale smartphone/tablet uitgaven. 30 man eruit, concept blijft volgens analisten nagenoeg hetzelfde. Kan het anders?

Lees meer

Mediakeuze model #printofipad vooral dappere poging

Daar waar we aanvankelijk in ‘crossmedia’ juist onderliggende theorie misten, was de presentatie van Erik Clabbers van de Avans Hogeschool een dappere poging om zijn mediakeuzemodel als afstudeeronderzoek te presenteren aan de vooral producerende bedrijven binnen het CMBO.

Lees meer