7 bruikbare social media marketing adviezen

Social media zijn niet meer weg te denken. Aanvankelijk ooit begonnen als communicatiemiddel tussen mensen, zonder inmenging van ‘instituten’. Maar tegenwoordig heeft het zakelijke belang de overhand en het aantal publicatie- en meetinstrumenten plaatst social media op een belangrijke plek in de gehele crossmediale mix van mediakanalen waarmee u met uw buitenwereld kunt communiceren.

Lees meer

BuddyPress stukken volwassener geworden

Ruim 4 jaar geleden zetten wij onze eerste stapjes in het bouwen van een sociaal netwerk op basis van BuddyPress, een plugin binnen WordPress. Het project slaagde technisch wel, maar was in de praktijk nauwelijks te onderhouden. Dat is inmiddels behoorlijk veranderd.

Lees meer

Training mediabeleid gemeenteraadsverkiezingen 2014: zorg dat je tijdig on-line klaar bent

Met nog ruim 8 maanden te gaan, staan de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 voor de deur. Voor de gemiddelde burger nog nauwelijks een dagelijkse zorg, maar voor de vele landelijke- en lokale partijen staan de voorbereidingen al volop in de steigers. Maar on-line lijken de partijen pas op het laatste moment in beweging te komen, met doorgaans niet veel meer dan een simpele restyling van hun website.

Lees meer

KVGO in de cloud?

Het KVGO zou zichzelf versneld moeten omvormen naar een on-line netwerk omgeving. Nog meer reorganiseren vanuit het huidige beleid en de huidige marktontwikkelingen is een doodlopende weg.

Lees meer

Wat is er nou zo uniek aan Facebook?

Tijdens de training ‘effectieve inzet van cross- en social media’ bij het Centrum van Communicatie en Journalistiek sta ik samen met de deelnemers uiteraard vaak stil bij de verschillende social media kanalen. Facebook en Twitter zijn daarbij favoriet, maar de centrale vraag blijft welke belangrijkheid deze kanalen in een totale crossmediale opzet hebben.

Lees meer

Webshop: veel overwegingen vooraf

Het maken en onderhouden van een rendabele webshop kent vele aspecten. Zelf doen, uitbesteden, het aanbod up-to-date houden, de mogelijke relatie met de off-line winkel, de logistieke afhandeling, betalingsmogelijkheden, voorraadbeheer en boekhouding.

Lees meer

Hoeveel Social Media wil je hebben?

Morgen start ik met de training ‘Effectieve inzet van Cross- en Social Media’ voor het Centrum voor Communicatie en Journalistiek (CCJ) in Utrecht. In drie avonden worden de deelnemers meegenomen in het enorme speelveld van mediakanalen en mediaprocessen. Rust in keuzes staat voorop tijdens de zowel theoretische- en praktische inhoud van deze nieuwe training.

Lees meer

Oratie Peter Kerkhof

Afgelopen donderdag was ik aanwezig bij oratie van Peter Kerkhof voor de leerstoel customer media van de Universitiet van Amsterdam. De term customer media leidt een solistisch bestaan tussen cross- en social media, maar staat met het belang van grote merken middenin de samenleving.

Lees meer

Customer Media Congres 2011: een ooggetuige verslag

Voor mij een ‘bijna thuis’ verslag vanuit de Philharmonie in Haarlem. Vanwege de dreigende regen toch de auto gekozen als transportmiddel, gewapend met paraplu en winterjas. Achteraf niet nodig en vooral op de wandeling terug – later die dag – naar de auto bijna lachwekkend. Maar genoten van een heerlijk dag, vol met relevante content, ontspanning en commercieel bewustzijn.

Lees meer

CMBO zomerborrel met inspirerende filmpjes

CMBO had ervoor gekozen de discussie met de zaal aan te gaan middels een aantal zeer aansprekende filmpjes over zeer uiteenlopende media ontwikkelingen en onderwerpen. Het kostte Arjen Molendijk en Alex Kunst van Publish geen moeite om de aanwezige deelnemers aan het praten te krijgen. • Oude en nieuwe filmpjes genoeg inspiratie om met elkaar…

Lees meer

Nationale dag van de brievenbusreclame

Mocht u het vermoeden hebben dat brievenbusreclame zeer binnenkort een eenzame dood sterft, dan vergist u zich behoorlijk. Vandaag komen brandowners en retailers in Haarlem bijeen om met elkaar van gedachte te wisselen over al hetgeen door uw brievenbus komt, gewenst of ongewenst. Organisator Customer Media Council uit Heemstede heeft een inspirerend programma opgezet onder…

Lees meer

Meer spreektaal in print: aanzet tot dialoog in social media kanalen?

Ik had de afgelopen weken het genoegen voor de Customer Media Council in Heemstede een klein boekje te mogen schrijven over brievenbusreclame in relaties tot de huidige media ontwikkelingen. Lastige klus om de verhoudingen te bepalen tussen reclame in print en het gebruik van social media kanalen. Ik denk dat ik iets gevonden heb: meer spreektaal.

Lees meer

Je eigen sociale netwerk bouwen

Er zijn talloze redenen om een eigen sociaal netwerk te bouwen. Meer dan slechts een blog en minder dan Facebook of Hyves. Het kan op diverse manieren en met verschillende technieken. Gedegen vooronderzoek naar de gewenste functionaliteit is de sleutel tot succes. Facebook of Hyves namaken resulteert niet automatisch in een succes. De doelgroep kennen en dan de wensen in kaart brengen is een minimaal begin om een eigen community te bouwen.

Lees meer

Wat durf je te vragen van een stagiaire?

Beeld en Geluid gaat haar website updaten, altijd spannend. Een flinke klus voor professionals, althans, dat zou je verwachten. Maar als je de werving van Mediastages bekijkt, dan word je toch wel verbaasd bij hetgeen gevraagd wordt voor een fulltime stage ‘betrekking’ voor 275 euro bruto per maand.

Lees meer

Social media beleid vaak rommelig en ongestructureerd

Bedrijven realiseren zich vaak niet op welke wijze zij bezig zijn met de inzet van social media kanalen. Het aanmaken van wat accounts is nog geen beleid, welke centraal wordt geplaatst in het totale communicatiebeleid van een onderneming. Het ontbreekt vaak aan de kennis netwerken met elkaar te combineren, zodat het maximale effect op positieve wijze kan worden bereikt.

Lees meer

De verbinding tussen crossmedia en social media – het gesprek…..

Crossmedia was enige jaren het buzzword in vrijwel alle segmenten van het media landschap. De gemiddelde media consument mag het dan misschien allemaal niet meteen merken, maar intussen worden zowel redactionele formules als commerciële formules slim middels diverse elkaar versterkende mediakanalen aangeboden. Wat is het effect van social media binnen deze beweging?

Lees meer

Weekendoverpeinzing: 3 jaar op Twitter

Op de eerste Paasdag ‘vier’ ik dat ik drie jaar op Twitter ‘zit’. In navolging van Peter van Teeseling deed ik in die tijd mijn eerste stapjes op de toen nog nauwelijks toegankelijke website van Twitter. Hoe staan we er drie jaar later voor?

Lees meer

Lokale politiek keert nieuwe media veelal de rug toe

Ik zei laatst tegen onze burgemeester in Velsen: ‘Jullie zijn een media bedrijf’. Hij keek me verward aan, maar begreep na een korte uitleg wat ik bedoelde. B&W en de gemeenteraad moeten zich beter voorbereiden op hun rol als direct communicatiekanaal richting de burgers. De verkiezingen van vandaag verraden echter dat de belangstelling voor de inzet van nieuwe media gering is.

Lees meer