Webshops vooral kwestie van assortimentskeuze

thuiswinkelKleinere retailers zeggen moeite te hebben met het onderhoud aan webshops. Ze klagen allereerst over hoge initiële kosten, maar na verloop van tijd zit de meeste energie in het up-to-date houden van de webshop in combinatie met de logistieke afhandeling.

• Onderliggende technologie nauwelijks doorslaggevend in keuzeproces
• Overmatige hoeveelheden retourzendingen vraagt om aanpassingen on-line aanbod en kwaliteitsbeheersing

Betalingssystemen worden niet gezien als een probleem. De vele varianten die daarin mogelijk zijn, maken het vooral elke retailer mogelijk haar of zijn geld snel te kunnen ontvangen zonder al te hoge extra kosten.
Het assortiment is vaak de eerste hoofdbreker bij de inrichting van de webwinkel. Maar al te vaak wordt de verkeerde keuze gemaakt het gehele assortiment (vaak vele honderden artikelen) in de webshop te plaatsen. Elk artikel met minstens één foto, omschrijving en (aanbiedings)prijs.

Een regionaal onderzoek bij verschillende soorten winkels in de IJmond heeft uitgewezen dat kleinere retailers afzien van de inzet van webshops door met name het onderhoudsaspect. Een winkelier in de modebranche in Haarlem: ‘Ik heb mijn handen vol aan een steeds sterker wisselend assortiment, dus te korte doorlooptijden om het assortiment ook on-line up-to-date te houden. Bijkomend probleem in de mode zijn de beschikbaarheid van verschillende kleuren en maten. Dat vereist een nauwkeurig voorraadbeheer. Ik ben er dan ook mee gestopt.’

Anders is het bijvoorbeeld in de sanitair branche, daar kunnen speciale aanbiedingen, zoals een samengestelde badkamer met meerdere optionele producten, langer in de webshop blijven bestaan, daar de beschikbaarheid langer gegarandeerd kan worden. Ook richten dit type bedrijven hun webshop puur in op basis van aanbiedingen, veelal niet meer dan enkele tientallen. Daarnaast kunnen bijkomende diensten, als bijvoorbeeld (herhalende) onderhoudscontracten worden aangeboden.

De initiële kosten zijn een punt van aandacht bij aanvang van de bouw van de webshop. Webshops zijn beschikbaar vanaf starters abonnementsmodellen rond de 15-20 euro per maand. Eenmalige (standaard) bouw kan al vanaf ca. 1200 euro. Voorts zijn talloze opties mogelijk, die kunnen oplopen tot een totaalbedrag van 2000-2500 euro.

Aandachtspunten (bereidt u goed voor op de offerte aanvraag):

  • weet wat u eventueel zelf zou kunnen doen (fotografie, teksten), beheer van de webshop (vraag naar de trainingsmogelijkheden en kosten)
  • ken uw assortiment goed en bestudeer welke aanbiedingen aantrekkelijk zijn voor on-line verkoop
  • denk aan bijkomende opties, die klanten kunnen kiezen (vooral van belang bij samengestelde producten)
  • voorraadbeheer
  • omzetbeheer, administratie (eventuele koppelingen)
  • promotie van de webshop in relatie tot uw bestaande mediamiddelen mix
  • beschikbaarheid op smartphone/tablet
  • zoekmachine optimalisatie per product
  • wijze van bedanken (onderscheidend vermogen)
  • wees duidelijk over de betalings- en garantievoorwaarden
  • retourzendingen meten en assortiment aanpassen
  • downloads mogelijk (bijvoorbeeld gebruiksaanwijzingen)
  • producten kunnen vergelijken (optioneel)
  • QR code generator voor promotie webshop in printmedia
  • modules als helpdesk/forum/weblog overwegen
  • zorg voor een vlekkeloze logistiek, ook voor ruilen en retourneren
  • integratie met bestaande website, nieuwsbrief en social media
  • betalingsmogelijkheden en bijkomende kosten (iDEAL, PayPal, Creditcard, overschrijving)
  • lidmaatschap brancheorganisatie thuiswinkel.org overwegen

Het is van belang om zelf een inschatting te maken hoeveel tijd er intern besteed kan (of moet) worden om de webshop ook daadwerkelijk bij te laten dragen tot de totale omzet. Overdreven verwachtingen stellen altijd teleur. Veel aanbieders van met name het abonnementsmodel geven een te rooskleurig beeld van de omzet potentie van een webshop. Al snel wordt ontdekt dat de initiële kosten achteraf helemaal niet zo belangrijk waren, maar vooral de tijd (dus kosten) om het aanbod blijvend levendig en up-to-date te houden. Een webshop vereist nogal wat inspanningen om gedragingen van consumenten in kaart te brengen. Het geheel moet bij u passen om uw fysieke winkel op juiste wijze te combineren met uw webshop. Het gaat immers om dezelfde betrokkenheid en tevredenheid van uw klanten.