Minister Verhagen kan uitgevers niet gerust stellen

Volstrekte onzin dat een ministertje uit een mini landje zich met het beleid van Apple gaat bemoeien om een paar mopperende uitgevers te helpen. Natuurlijk mag de Tweede Kamer vragen stellen, maar de tijd die de minister hieraan besteedt is volkomen onterecht.

Drie velletjes A4 met vraag en antwoordspel hadden in één tweet afgedaan kunnen worden: ‘sorry, dit is marktwerking’

VerhagenAls CDA en VVD zo gek zijn op marktwerking en globalisering, dan moeten ze ook lef tonen richting zeurende kamerleden, die vragen stellen over het beleid van een Amerikaans bedrijf, waar zovelen maar wat graag zaken mee willen doen. Niemand verplicht ze daartoe.

Ja, en dan de antwoorden van Verhagen richting de uitgevers: ‘Uitgevers kunnen hun digitale edities ook via het web aanbieden.’ Jeetje, wat spannend. En dan weet hij er ook nog bij te zeggen dat Apple dan niet de 30% kan berekenen hetgeen wel via de AppStore gebeurt. Ook dat wisten we nog niet. Bedankt hoor.

Ja, en dan nog even zwaaien met de NMA. Als Apple echt haar macht misbruikt, nou, dan sturen we wat van de NMA jongens naar Jobs toe. Die zullen hem wel even vertellen dat wij zijn grappen in ons land niet pikken. Ja, dat gaat indruk maken, met Verhagen voorop. Om het spelletje compleet te maken heeft de NMA al vragen gesteld aan de Europese Commissie en mededingingsautoriteiten in andere lidstaten. Kunnen die ook weer aan de slag.

2 reacties

  1. George op 11 februari 2011 om 08:30

    Zeker maakt Jobs handig misbruik van zijn situatie.
    Dit moet de uitgevers bekend voorkomen.
    De nederlandse uitgevers hanteren ook al sinds 2009 een veel te hoge eboekprijs, 80% van de papieren uitvoering.
    Hoe smaakt zo’n koekje van eigen deeg nou?



  2. Peter Luit op 11 februari 2011 om 08:41

    @george: de verplichte boekenprijs staat wat mij betreft – inclusief de prijs van e-Books – ter discussie. Ik ben van mening dat hierin geen enkele bemoeienis van de overheid moet plaatsvinden. ook niet als de uitgevers daar zelf druk op zetten om hun eigen positie te beschermen.

    Het is overigens niet zo dat alle uitgevers bemoeienis van de overheid omarmen. Toen de Plasterk subsidie van 8 miljoen werd ‘uitgedeeld’ om media innovatie te stimuleren, keerden talloze uitgevers zich tegen deze vorm van subsidie.

    Nogmaals, wat mij betreft is het allemaal marktwerking.