Starbucks is ontzettend goed in marketing

MyStarBucksIdeas.com is wereldwijd een bekend verschijnsel van customer driven marketing. Zoals de Amerikaanse koffieketen dat doet, is wat mij betreft ongekend slim, maar tegelijk ook eigenlijk supereenvoudig: ‘Denk aan je klant’.

Onderstaand filmpje kwam ik tegen bij de weblog van Bart Brouwers. Het is volgens mij primair een commercial om een stukje samenwerking te laten zien tussen Starbucks en Yahoo!. De titel ‘Starbuck Digital Network’ doet vermoeden dat we te maken met een moderne vorm van een gratis internet café, waar je overigens een behoorlijke prijs betaalt voor een kop – overheerlijke – koffie.

Bart zag in het filmpje meer, in zijn titel ‘De nieuwe concurrentie zit in een klein (kofffie)hoekje’ verwijst hij naar de oude media bedrijven, die deze vormen van nieuwe concurrentie nog nauwelijks onder ogen zien. En dat is waar. Als ook ik krantenuitgevers bezoek, zie ik over het algemeen grote redactieteams zitten achter complexe systemen, die alleen ‘in-huis’ bediend kunnen worden.

De moderne media consumerende mens kan bij Starbucks dus alles doen. Media consumeren, maar ook zeker produceren. Natuurlijk gaan we hier de discussie niet opnieuw aan of burgerjournalistiek wel of niet serieus genomen moet worden. Maar het feit is wel dat iedereen haar of zijn mening op elke plek in deze wereld kan publiceren en vooral ‘meteen’.

En dat is volgens mij ook de onderliggende waarde van dit filmpje, welke overigens door het gewone publiek gezien zal worden als een goed in elkaar gezette commercial. Want dat is het. Laat de koffie u smaken. In ons land nog maar net op een paar plaatsen, maar dat gaat veranderen.

Lees ook de optekening bij Leo Verdonck.

2 reacties

  1. Peter Luit op 29 oktober 2010 om 11:04

    Na het lezen van het stuk van Leo Verdonck, kwam bij mij wel de vraag op of het Starbucks Digital Network ook wel ‘gewoon’ zou openstaan om met de gratis WiFi verbinding ook je ‘eigen’ dingen te mogen doen…….

    Leuk, dat Bart het filmpje dus puur gebruikte om een beweging in het media landschap te laten zien, terwijl de werkelijk inhoud nu eigenlijk lijkt te gaan over een min of meer gesloten systeem van een koffieketen.

    Wie kent dit netwerk al en deel je ervaringen hier….!



  2. Leo Verdonck op 29 oktober 2010 om 11:46

    Voor zover ik weet blijft WiFi gewoon te gebruiken voor je eigen activiteiten.