Telegraaf reageert snel op skoeps.nl

telegraaf.jpgOndanks de nog vele onduidelijkheden rondom het verschijnsel ‘burgerjournalistiek’ rollen de initiatieven op dit gebied bij verschillende krantenuitgevers over elkaar heen. Opende PCM en Talpa vorige week Skoeps.nl, deze week lanceerde de Telegraaf een soortgelijk initiatief onder de naam Nieuwsbeeld.

Ook hier kunnen ‘gewone’ burgers foto’s en filmpjes uploaden (ook via MMS), met begeleidende teksten.

nieuwsbeeld.pngLezers kunnen hun bestanden uploaden met het achterlaten van hun gegevens en een omschrijving van de foto. Het is opvallend (overigens ook bij Skoeps.nl) dat de omschrijvingen zeer sumier zijn. Men hecht kennelijk veel waarde aan het (gratis) kunnen publiceren van foto’s op sites van grote namen. Hier is dus zelfs nauwelijks sprake van burger journalistiek. Of dit binnenkort nog gaat veranderen, is waarschijnlijk voor velen een vraag. Maar als de sites veel bezoekers trekken, blijft het businessmodel natuurlijk wel aantrekkelijk voor adverteerders, en dat zelfs zonder echte nieuwswaarde van de geleverde bijdragen.

Door: Peter Luit