Volop inspiratie voor deelnemers workshop over effectieve communicatie met WordPress

Effectieve communicatie met WordPress? Dat doen we toch al jaren? Ik vermoed dat meer dan 90% van de WordPress websites wereldwijd nog steeds ‘gewone’ websites zijn met een tijdlijn aan berichten en wat losse pagina’s. Juist de samenhang in bedrijfsprocessen richting de communicatie met de doelgroep(en) kan een behoorlijke verandering teweeg brengen in het gewenste resultaat, komend via de website.

Nee, je hoeft dus niet meteen een webshop te hebben om te tonen wat je te verkopen hebt. Maar een lineaire website met slechts een paar pagina’s, zoals ‘wie zijn wij’, ‘wat doen’, ‘ons team’, ‘onze klanten’ en ‘contact’ spreekt niet meer voldoende tot de verbeelding.

WordCamp Utrecht 2019

Tijdens WordCamp Utrecht 2019 hield ik een workshop over de wijze waarop binnen WordPress meer ‘verbindingen’ gemaakt kunnen worden tussen diverse losse onderdelen van de bedrijfsprocessen in relatie tot de wijze waarop die processen zouden kunnen resultaten in (meer) conversie bij de doelgroep(en). Is dat dan een technisch verhaal? Om het te bouwen wel, maar het gaat vooral om het begrip hoe je zoiets samenstelt. In de tijdlijn van berichten op deze website zijn al meerdere artikelen gepubliceerd. En ja, vaak onder de noemer van lastige termen als ‘database publishing’ en soms zelfs met de vermelding van de gereedschappen, die je daarvoor kunt gebruiken.

Workshop

Ook tijdens de workshop afgelopen zaterdag in Utrecht kwamen natuurlijk veel van die technisch aspecten voorbij. De kleine 20 deelnemers waren verdeeld over marketing functies, applicatie bouwers, webdesigners en creatieven. De gemeenschappelijk wens was meer te weten te komen over meer effectieve methoden om beter met doelgroepen te kunnen communiceren.

Vergeet alle techniek, maar weet dat het allemaal wel veel beter kan, uw huidige website converteert gewoon onvoldoende omdat u niet biedt wat uw doelgroep van uw bedrijfsprocessen zou willen zien

De workshop zat vol met techniek, maar vooral ook vol met suggesties om door middel van goede analyses vooraf een vertaling te maken van bedrijfsprocessen naar communicatieplannen. Iets waar een gemiddelde WordPress ontwikkelaar zich doorgaans niet zo intensief mee bezig houdt.

Voorafgaand aan de workshop bleek dat WordPress maar liefst 32,1% van alle websites wereldwijd op WordPress draaien, maar dat tevens 46,1% nog gewoon ‘platte’ handgemaakte websites zijn, dus zonder achterliggend beheersysteem. Ik stond daarvan te kijken. Er is dus nog een hele wereld te winnen op het gebied van meer effectieve doelgroep gerichte communicatie.

Hoe verder?

Onderaan dit artikel plaats ik met plezier de inhoud van de workshop. Ben je niet geïnteresseerd in de techniek, kijk er dan vooral niet naar, het is dan vooral vermoeiend, saai, lastig te begrijpen en je hebt er niets aan. Maar wil je wel weten wat ik dan op basis van die kennis en kunde voor jouw organisatie en je website kan betekenen, neem dan even contact met me op. Het liefst telefonisch (06-20709846), maar mailen mag natuurlijk ook.