Het is zeker dat we in het mobiele speelveld geconfronteerd blijven met een grote diversiteit aan besturingsplatformen. Het maken van crossplatform applicaties is altijd een compromis. HTML5 is een stukje van de puzzel, waarmee ‘rijke’ webapps gemaakt kunnen worden, die zowel voor- als nadelen hebben.
Lees verder....De talloze filmpjes op het web, met magazines met ‘bewegende foto’s op de voorpagina’s kosten een veelvoud van een statische voorpagina. De voordelen van het wegvallen van print productie- en distributiekosten mogen niet ten koste gaan van het ongelimiteerd oplopen van de opmaak kosten van digitale magazines.
Lees verder....Hoofdredacteur Pieter Broertjes praat liever niet over ’tabloid’ alhoewel hij toegeeft zich regelmatig te vergissen. Vanaf vandaag ligt de krant dan, naar zijn zeggen, in ‘compact’ formaat in de winkels. Onderstaand een optekening van de belangrijkste veranderingen. Een aantal andere voormalige PCM titels gingen de Volkskrant al voor. Wie volgt?
Lees verder....Murdoch heeft moed, hij houdt voet bij stuk en wil centen zien voor alle inspanningen die op de websites van een aantal bekende kranten dagelijks worden geleverd.
Lees verder....Ook de iPad zal niet de volledige openheid betrachten in de combinatie van dataformat en DRM. Support voor ePub betekent nog niet dat gekochte boeken voor de iPad ook op andere eReaders te lezen zijn. Gratis boeken krijgen geen DRM.
Lees verder....Vrijwel alle min of meer als traditioneel te bestempelen ‘gesloten’ media branche organisaties hebben wel een LinkedIn groep, die in de meeste gevallen wel ‘open’ zijn om ‘lid’ van te worden.
Lees verder....Veel is er nog niet over bekend, maar geruchten over de lancering van het mobiele advertentieplatform iAd van Apple zouden wel eens op waarheid kunnen zijn berust.
Lees verder....Met een behoorlijke line-up aan media events de afgelopen twee weken, bekroop me één specifiek gevoel, welke ik met jullie wil delen. Op twee events, het ‘e-Reading event’ van Jakajima in Eindhoven en het ‘Trend en Innovaties’ event van Senefelder gisteren, werd duidelijk dat Apple als ‘papierleverancier’ de uitgeefmarkt niet mag monopoliseren.
Lees verder....Ik wil die uitdaging wel aangaan, NDA’s en andere dreigingen niets over CS5 te mogen zeggen, vind ik wat overtrokken. Adobe heeft er een gewoonte van gemaakt een paar weken voor de lancering van nieuwe producten bijna als een soort FBI de wereld te willen regeren. Het monopolie 2.0 kent soms rare trekjes.
Lees verder....Zo een 300 professionals uit het uitgeefcircuit bezochten de Senefelder relatiedag in Doetinchem. Een volledig ‘in-house’ gebouwd ’theater’ zorgde voor een goede sfeer met professionele uitstraling. Algemeen directeur Maarten Coerman opende de middag, en de nieuwe commercieel directeur Erik Ernens sloot om half zes de middag af.
Lees verder....