Boeken van project Gutenberg gratis op de iPad – deal is niet exclusief

ibooksstoreipad.jpgOok de iPad zal niet de volledige openheid betrachten in de combinatie van dataformat en DRM. Support voor ePub betekent nog niet dat gekochte boeken voor de iPad ook op andere eReaders te lezen zijn. Gratis boeken krijgen geen DRM.

Kans op monopolie bij boekenuitgevers wereldwijd minder klein dan bij muziekuitgevers

Apple zal zeker ‘haar’ eigen boeken voorzien van Apple’s eigen FairPlay DRM vanuit de iBook Store, zoals ook wordt toegepast binnen de iTunes omgeving. Al in 2007 schreef Jobs een uitvoerig stuk om de redenen rondom FairPlay DRM. Of nu, net zoals in 2007, uitgevers Apple onder druk zetten om een dergelijk systeem toe te passen, is nog niet zeker, maar gezien de overwegend verdedigende houding van uitgevers wel waarschijnlijk. Anderzijds gaan al voldoende geluiden op dat uitgevers zich in deze markt niet willen binden aan alleen Apple, maar ook geen extra kosten willen maken voor talloze DRM technieken.

gutenberg.pngDe Gutenberg collectie omvat inmiddels zo een 30.000 rechtenvrije boeken, die Apple vanaf volgende week gratis via iBook voor de iPad wil gaan aanbieden. Betaalde boeken die dus onder FairPlay worden aangeboden, zijn niet leesbaar op andere eReaders.
Andersom zijn boeken met Adobe’s DRM ook niet te lezen op de iPad, maar wel op readers die Adobe’s DRM ondersteunen en reader applicaties, zoals Stanza en Barnes & Noble. Stanza is populair op de iPhone en zal dus naar alle waarschijnlijkheid ook beschikbaar komen – in aangepaste vorm – op de iPad, tenminste als Apple deze ‘omweg’ dan toestaat. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de Kindle software die voor de iPhone te koop is (inmiddels ook in Nederland). Het is daarentegen ook niet bekend of Apple de iBookStore ter beschikking stelt voor de iPhone en zelfs voor ‘gewone’ Mac’s.

Apple vertaalt haar eigen openheid als volgt: ‘And you can add free ePub titles to iTunes and sync them to the iBooks app on your iPad’

Kopers van eReaders, dus ook kopers van de iPad, zullen zich keer op keer moeten zekerstellen, met welke keten zij in zee gaan. Uitgever(s), dataformat, betaalmodel, DRM en uitwisselbaarheid zijn steeds terugkerende variërende parameters, elk zo met hun eigen spelers en spelregels.

Dat ligt voor de segmenten boeken, tijdschriften en kranten aanzienlijk lastiger dan voor muziek. Binnen iTunes is met Universal, Sony BMG, Warner en EMI zo een 70% van de wereldwijde muziekmarkt afgedekt. Het aantal uitgevers van de huidige printuitgaven wereldwijd is ontelbaar. Het is dus zeker een vraag waard hoe groot het bereik van iPad titels zal worden in relatie met het aantal uitgevers dat overweegt titels uit te gaan brengen op de iPad of juist andere – ook toekomstige – eReaders.

We leven in een uiterst interessante tijd, die uiteindelijk zeker in de geschiedenis boekjes als keerpunt voor de uitgeverijbranche zal worden omschreven.