Murdoch waagt de gok voor betaalde content op het web voor The Times

Murdoch heeft moed, hij houdt voet bij stuk en wil centen zien voor alle inspanningen die op de websites van een aantal bekende kranten dagelijks worden geleverd.

Het einde van de gratis cultuur gaat in de versnelling

tol-logo.gifIn mei komen The Times en The Sunday Times met twee nieuwe websites, met daarin betaalmodules. De gezamenlijk huidige website Times Online zal gaan verdwijnen, zodat de consumenten hun eigen afwegen per titel kunnen maken.

rup.jpgDe hoeveelheden geld die klanten moeten gaan betalen liggen ook al vast. Voor een dag betaalt een lezer £1 (ongeveer €1,10), voor een hele week moet £2 betaald worden. Abonnees op de papieren uitgave hebben wel gratis toegang.

Murdoch zegt een einde aan de ‘gratis’ cultuur te willen maken, doordat hij zegt geleerd te hebben van de muziek industrie. Hij wil niet afwachtend toezien, hoe dezelfde beweging ook de nieuwssector uiteindelijk omver zal halen.
Murdoch besliste een tijd geleden om al zijn kranten betalend te maken, toen hij zag dat de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal succesvol was met een betaalmodel. Hij verwacht dat binnen de twee jaar de inkomsten uit zijn online kranten de verliezen in de printsector zullen compenseren.

Murdoch’s visie op eReaders is ook al afwijkend te noemen, bij ZDNet kwam ik het volgende stuk tegen, met als titel: ‘Murdoch: Tablets, e-readers and smartphones are “lifeless” without content’. Toch heeft de WSJ zijn abonnementsprijs voor de iPad al openbaar gemaakt.