IFRA Expo en MediaExpo weerspiegelen positieve ontwikkelingen

In het Amsterdam RAI complex werden deze week gelijktijdig IFRA Expo en MediaExpo gehouden. Zeer verschillende beurzen met zeer verschillende concepten, standhouders en bezoekers. IFRA richt zich vooral op de krantenwereld en dat was te zien, bezoekers veelal netjes in het pak, dat hoort kennelijk (nog) bij deze sector van de mediabranche. MediaExpo, de kleinste beurs die ik volgens mij ooit bezocht heb, had een wat lossere sfeer.

IFRA toonde prepress, press en afterpress systemen, installaties en apparaten voor de krantenwereld. Maar daarnaast veel aanvullende software voor administraties van advertentie workflows, beheer van beelden en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van on-demand digital printing van kleine tot zeer kleine (en gepersonaliseerde) kranten oplagen, waarin met name Kodak en Océ hun producten toonden. De beurs straalde vertrouwen uit, hetgeen ik de afgelopen jaren op vele grafische evenementen nog niet in die mate heb kunnen bespeuren.

Dat gold ook voor MediaExpo, de startende beurs voor media inkopend Nederland. Het gehele concept moet nog verder worden uitontwikkeld, maar de opzet was heel goed, met allemaal gelijksoortige stands, informele ‘sta-tafels’ in de gangpaden, gratis drankjes en broodjes. Een concept zoals Amsterdam RAI dat nog niet eerder heeft kunnen neerzetten, maar welke zeker overeenkomsten vertoonde met ‘Hardenberg’. De eindgebruikers van de spullen van IFRA stonden dus op MediaExpo, waaronder PCM, Wegener, maar ook veel tijdschriften uitgevers, waaronder Sanoma, maar ook veel vakbladen, zoals Adformatie. Adverteerders konden zich op één dag integraal laten voorlichten over de verschillende (cross)mediale oplossingen die de uitgevers tegenwoordig te bieden hebben.

Door: Peter Luit

De internationale jury van de Ifra XMA Cross Media Awards 2006 hebben vandaag de winnaars bekendgemaakt. Kranten van over de gehele wereld konden hun speciale cross-media projecten rondom de WK van dit jaar inzenden. Uiteindelijk waren er 55 verschillende uitgevers uit 29 landen die in totaal 65 projecten hadden ingezonden.

De prijzen zijn in drie categorieën verdeeld, afhankelijk van de oplage van de krant.
De winnaars zijn:
Categorie A (kranten met een oplage van minder dan 100.000 ):
1e prijs: Saarbrücker VerlagService GmbH (20cent saar), Duitsland
2e prijs: E. Holterdorf GmbH & Co. KG (Die Glocke), Duitsland
3e prijs: Grenz-Echo AG, België

Categorie B (kranten met een dagelijkse oplage tussen 100.000 and 250.000):
1e prijs: S.A. La Nación, Argentinië
2e prijs: Vocento S.A. (El Correo), Spanje
3e prijs: Vecernij List d.d., Kroatië

Categorie C (kranten met een oplage van meer dan 250.000):
1e prijs: Guardian Media Group plc, U.K.
2e prijs: Nihon Keizai Shimbun Inc (NIKKEI), Japan
3e prijs: New York Times Digital, U.S.A.

De winnaars worden aan het publiek gepresenteerd op een speciale tentoonstelling tijdens de IfraExpo in Amsterdam (van 9 tot en met 12 oktober). De winnaars (en alle inzendingen) kunnen bekeken worden op www.ifra.com/xma.
Documentatie over de winnende projecten kunnen, voorzien van het jurycommentaar, als ePaper verkregen worden.

Bron: InCT