Weekendopinie: ‘Staatsgreep in de Media’?

Natuurlijk, niemand kan in het journalistieke landschap om Sjuul Paradijs heen. Zijn aanwezigheid in dat landschap alleen al, is iconisch genoeg om ook buiten TMG zijn enorme naamsbekendheid in zeer korte tijd gestalte te geven binnen een door hem net nieuw opgericht bedrijf.

Lees meer

Hyperlocal Academy succesvol van start

Afgelopen donderdag werd de aftrap gegeven voor een door het StimuleringFonds voor de Journalistiek gesubsidieerd project om hyperlokale nieuwssites te innoveren in bereik, techniek en business modellen. Een tweede ronde staat gepland voor november.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: ‘Wat gaat Apple morgen aankondigen?’

Morgen start in het Moscone Center in San Francisco de jaarlijkse WorldWide Developers Conference 2014. Deze jaarlijkse bijeenkomst is één van de belangrijkste momenten, waarop Apple haar visie voor de nabije toekomst ontvouwt. De afgelopen twee edities waren eerder evolutie dan revolutie. Wordt 2014 anders?

Lees meer

Het einde van ebooks?

Het e-book is goed beschouwd niet veel meer dan een ‘lees-bestandje’, welke veelal na een betaling naar een klant wordt gestuurd vanuit een e-book store. En dat dan temidden van een overdaad een cloud diensten met muziek, (HD) video en interactieve (educatieve) apps. Wordt gewoon lezen zielig?

Lees meer

LUIT.nl gaat delen nieuwe media module ‘online vaardigheden’ invullen voor Hogeschool Utrecht

Het Centrum voor Communicatie en Journalistiek (behorend bij de Hogeschool Utrecht) gaat haar aanbod op het gebied van HBO en post-HBO trainingen fors aanpassen en nog verder professionaliseren. Daar waar ik voorheen vooral de modules cross- en social media invulde, verleg ik nu op wens van coördinator Harold Lukassen het accent naar praktische online vaardigheden.

Lees meer

De kosten van kennis

Exclusieve trainers, superieure dagvoorzitters en deskundige consultants. Tarieven overstegen al heel makkelijk duizend euro per dag en vaak een veelvoud daarvan. En zelfs als je nog geen echte BN’er was, kon je makkelijk een fortuin per jaar verdienen. Bestaat dat nog?

Lees meer

Philips stopt met audio en video

Bovenstaand nieuws heeft ons land nauwelijks in beweging gebracht. Ons volkje legt dat soort nieuws snel naast zich neer. Is een vergelijking met Apple denkbaar? Hoe zouden we reageren als Apple zou stoppen met computers? Philips behaalt 80% van de omzet in slechts 5 landen.

Lees meer

KVGO in de cloud?

Het KVGO zou zichzelf versneld moeten omvormen naar een on-line netwerk omgeving. Nog meer reorganiseren vanuit het huidige beleid en de huidige marktontwikkelingen is een doodlopende weg.

Lees meer

Cookie wetgeving: betuttelende overheid versus manipulerende adverteerders

De cookie wetgeving, welke vanaf vandaag in werking is getreden, is vanuit de overheid een ronduit betuttelend stuk wetgeving, waar een gemiddelde burger niets van begrijpt. Adverteerders begrijpen het zelf misschien ook niet, maar de bijna maffia achtige ‘handel in on-line adverteren’ – met vele spelers – wordt hiermee geen halt toe geroepen.

Lees meer

‘Spreekuur’ op de #waarmaakdag in Haarlem

Ik had geen idee waar ik aan begon, toen ik ‘ja’ zei om een dag start-ups te helpen tijdens de #waarmaakdag bij #netwerk023 in Haarlem. Geheel zonder eigen belang een dag steken in de behoeftes op media gebied van mensen die een eigen bedrijf willen beginnen.

Lees meer

Folderapp groeit in segment brievenbusreclame

Maar print is zeker niet dood. Dat bleek op de 15e ‘Dag van de Brievenbusreclame’ in de Philharmonie in Haarlem. Retailers en brandowners (groot en klein) experimenteren volop met apps, maar zien de korte termijn verkoopcijfers daags na verspreiding van één papieren folder op één moment bij miljoenen huishoudens, meteen toenemen.

Lees meer

Presentaties van MKB IJmond bijeenkomst 14 mei in IJmuiden

Op 14 mei hielden Jeroen van der Veen, Jeroen Bakker en Peter Luit drie inspirerende parallel lezingen over actuele ontwikkelingen in het media landschap voor MKB bedrijven. Samen met MKB IJmond, Rabobank Velsen, KvK en de bibliotheek Velsen zorgden zij voor een een goed bezochte bijeenkomst.

Lees meer

Geen één oplossing voor alles tijdens e-reading en tablet event

De mens heeft in zijn algemeenheid de neiging oplossingen in kaders te willen plaatsen die bij hem of haar passen. Uitgeven was ooit één woord waar alles ‘onder’ te plaatsen was. Inmiddels heeft elk segment een eigen cyclus aan ontwikkelingen en zijn advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen voor kranten, tijdschriften en boeken zeer verschillend, zeker in relatie tot nieuwe media kanalen.

Lees meer

Bijeenkomst CMBO, VKGO en ZSO over ROI en social media

Gisteren had ik de taak een kritische inleiding te geven over de (on)mogelijkheden om geld te verdienen met of door social media. Op voorhand hield ik de zaal voor geen panklare recepten te verwachten, maar slechts een globale optekening van hetgeen gaande is binnen merken die zich nu met social media gaan bezighouden.

Lees meer

Deze week in GW: Brancheorganisaties in spagaat van arbeidsovereenkomsten, contributies, activiteiten en virtuele concurrenten in veranderende ketens

De traditionele brancheorgansaties kraken in hun voegen. Het businessmodel, gebaseerd op hoeveelheden medewerkers per bedrijf, keert zich tegen de noodzakelijke inkomsten om voldoende activiteiten te kunnen organiseren. KVGO weet als geen ander welke consequenties dat de afgelopen jaren heeft gehad. De grootste grafische brancheorganisatie doet al jaren diverse pogingen zowel de dienstverlening als het eigen werkgebied uit te breiden, door een CAO model aan te bieden, welke toepasbaar is in meerdere mediasegmenten.

Lees meer

KVGO lanceert nieuwe website

Nieuwsmarkt – een activiteit van LUIT.nl – heeft de technische structuur gebouwd van de nieuwe KVGO website. De site is dit weekend in zijn eerste versie opgeleverd en omvat het complete archief van bijna 3000 artikelen vanaf maart 2004. De site is gemaakt in het opensource CMS WordPress, voorzien van specifieke plug-ins en widgets om daarmee precies te voldoen aan de eisen die aan een branche website worden gesteld.

Lees meer

Papier domineert customer media

Afgelopen donderdag vond de prijsuitreiking plaats van de GrandPrix CustomerMedia in ‘Undercurrent’ in Amsterdam Noord. Het programma werd gepresenteerd door Barbara Noordermeer van BNR Nieuwsradio. Print is in dit specifieke media segment de onovertroffen winnaar.

Lees meer

Nederlands Media Netwerk in slotkeynote: Pleidooi voor papier door Derk Sauer

Bas Vlugt zet zijn ‘pitch formule’ voor het Nederlands Media Netwerk Event (#nmne7), welke gisteren zijn 7e editie beleefde, met strakke hand door. Het is eenvoudig en effectief. Het presentatiedeel is in een uur ‘bekeken’, netwerken voor- en achteraf. Altijd goed voor tussen de 200 en 400 deelnemers, hapjes worden gesponsord, drankjes betaal je zelf: ‘no strings attached’.

Lees meer

Bruna, HEMA en Bol.com: verschillen en overeenkomsten

Peter Brouwer, directeur van de BRUNA keten, verwacht dat er in 2015 1000 van de nu 1600 fysieke boekwinkels zullen overblijven. Ik vind dat nog een behoorlijk optimistische inschatting. Hij deed zijn uitspraak in vrijwel dezelfde periode dat HEMA heeft aangekondigd eind deze maand in de on-line boekenverkoop gaat stappen.

Lees meer

Opinieweekbladen vooral zoekende

Dat was de algemene conclusie tijdens het debat ‘Bladen in Den Haag’ tijdens de Nationale Uitgeef Dag, georganiseerd door Mediafacts. De makers van Vrij Nederland, Elsevier, HP de Tijd en de Groene Amsterdammer kwamen op het gebied van crossmedia, social media en mobiel tot de conclusie dat de zoektocht naar de juiste balans in businessmodellen, journalistiek, adverteerders en kanalen nog steeds een zoektocht is.

Lees meer

Tussenstand onderzoek innovaties in mobiele applicaties

Nieuwsmarkt voert al ruim een jaar onderzoek uit naar innovaties in mobiele applicaties, die gevoed worden door consument gewenste relevante content van uitgevers en brandowners/retailers. De ontwikkelingen verlopen zeer langzaam, niet in de minste plaats door angst om de bestaande ketens ingrijpend te veranderen.

Lees meer

Nog geen antwoord op vraag ‘print of app’ voor folder

Op de vraag ‘Apps voor folders en magazines: doen of niet doen’ kon gisteren bij de Customer Media Council geen sluitend antwoord worden gegeven. In mijn inleiding als dagvoorzitter gaf ik de deelnemers vooral de boodschap mee dat we leven in een ‘learning-by-doing’ periode en dat we kennis, kunde en ervaring zoveel mogelijk met elkaar moeten blijven delen. Over 2 jaar zullen we lachend terugdenken aan de apps van nu.

Lees meer

Brandowners aan de apps voor klant relatie magazines?

Al een aantal jaren ben ik betrokken bij de jury van wat begon als Customer Media Awards en tegenwoordig Grand Prix Customer Media heet en door SMIN en Logeion wordt georganiseerd. Bij Customer Media Council in Heemstede mag ik op 18 oktober samen met o.a. Lars Sang Mo Boom, senior online marketeer van de ANWB, en Sjef Kerkhofs (Pondres) een inspirerende bijeenkomst leiden op het gebied van apps van o.a. de bekende brandowners. Waar staan we?

Lees meer

Customer Media Congres 2011: een ooggetuige verslag

Voor mij een ‘bijna thuis’ verslag vanuit de Philharmonie in Haarlem. Vanwege de dreigende regen toch de auto gekozen als transportmiddel, gewapend met paraplu en winterjas. Achteraf niet nodig en vooral op de wandeling terug – later die dag – naar de auto bijna lachwekkend. Maar genoten van een heerlijk dag, vol met relevante content, ontspanning en commercieel bewustzijn.

Lees meer

Mijn bijdrage aan het boek ‘help ze willen vrienden worden’

Piet en Tom Bakker gingen me deze week voor in hun boek ‘Handboek Nieuwe Media’. Maar persoonlijk ben ik bijzonder trots op mijn bijdrage aan het boek ‘help ze willen vrienden worden’ van de Customer Media Council uit Heemstede. Mijn publicatie van de Panamalezing in het congres ‘Brievenbusreclame’ van dit jaar, werd integraal gepubliceerd in het boek van Sak van den Boom, onderzoeker Suzanne de Bakker en professor Customer Media aan de UvA Peter Kerkhof.

Lees meer

Praktische workshop social media gereedschappen

Op 22 december beleven we het Customer Media Congres in Haarlem. Strategie voor de grote merken staat centraal. Meer dan ooit spelen social media een rol naast print, web, radio- en televisie reclame. Merkeigenaren moeten hun aandacht verdelen over diverse media kanalen om aandacht van hun consument te kunnen blijven trekken.

Lees meer

Weer in jury Grand Prix Customer Media

Dit jaar mag ik de rol van voorzitter bekleden in de categorie Business to Consumer. Een leuke klus in een behoorlijk gewijzigde opzet van dit jaarlijks terugkerende event op het gebied van customer media.

Lees meer

OpenData: nog lange weg te gaan gecombineerd met leuke initiatieven

Ik was vandaag aanwezig op het ‘Apps for Noord-Holland’ event op het Forteiland in IJmuiden. Centraal stond het zogenaamde ‘OpenData’ model: een initiatief om overheidsbestanden makkelijker voor het publiek toegankelijk te maken. Doel van de bijeenkomst was enerzijds van gedachten wisselen over nuttige toepassingen en anderzijds de ontwikkeling van apps te lanceren.

Lees meer

Hof: graaisites mogen niet

Wederom trachten uitgevers via oude wetten eigenaren van zogenaamde ‘graaisites’ aan te pakken. Uitgevers willen geld zien voor verhalen die zonder toestemming worden overgenomen.

Lees meer

Grafisch icoon Tetterode verdwijnt uit Amsterdam

Het zal de online wereld weinig zeggen, misschien verdwijnen deze lezers al meteen bij het lezen van het woord ‘grafisch’, maar voor ingewijden uit de grafische sector zal het verdwijnen van Tetterode uit Amsterdam een vreemd gevoel van weemoed opwekken.

Lees meer