Nuchterheid van de Betuwe zet René Spijker op voorsprong

Picture 1.pngDe rit door de Betuwe straalde al de nodige rust uit in vergelijking tot de drukke Randstad. Eenmaal bij Betuwe Promedia Creation aangekomen, veranderde dat beeld niet. René Spijker zegt geen echte manager te zijn, maar weet zijn mensen in alle rust voor hem te winnen.

René zegt zelf vooral onderzoeker te zijn, ondanks het feit dat zijn huidige functie als directeur ook vaak naar buiten voert om zijn commerciële talenten waar te maken, hetgeen niet alleen hem, maar kennelijk ook het hele bedrijf goed af gaat. Zo kwam het idee om in ‘narrow-casting’ te stappen gewoon vanaf de werkvloer. René: ‘Ik laat elk initiatief gewoon volledig door de mensen uitwerken en neem hun voorstellen serieus. Wanneer we er dan wat in zien, mogen ze het van mij ook zelf helemaal uitvoeren vanaf aankoop van apparatuur tot en met klantcontacten.’

René voert samen met Bas van Heteren de directie van wat vroeger Betuwe Prepress Center heette. Het bedrijf leunt tegen Spijker Drukkerij aan, het bedrijf dat door zijn 7 jaar oudere broer wordt geleid. ‘We vullen elkaar prima aan, maar we hebben allebei zo onze eigen affiniteiten. En zoals in zoveel drukkerijen voelde mijn broer zelf niet zo heel veel voor ver doorgevoerde prepress automatisering. Dat kon ik goed kwijt in Betuwe Prepress Center waar we eind jaren tachtig ook langzaam (dat hoort bij de Betuwe) maar zeker overstapten naar DTP. Weet je nog, met zo een oude Linotronic 300….’
Het bedrijf bediende daarmee vooral de klassieke klanten in de gebruikelijke keten, zoals drukkerijen, uitgevers en bureaus. Daar is de afgelopen jaren heel veel in veranderd. Prepress en vooral de productie van film verloor aan betekenis richting CTP, een technologie die veel drukkers dwong ook in prepress te investeren. René maakte de logische stap richting digitaal drukken, maar op een heel aparte wijze. Na te zijn gestart met Xerox, kocht het bedrijf een gloednieuwe NexPress. Als ik hem vraag hoe ze dat ding rendabel gevuld krijgt, antwoord hij met de nuchterheid uit de streek: ‘Dat is voor ons niet echt van belang, we zetten de NexPress vooral in om service te geven aan onze klanten. En ja, die kosten moet je dan wel kunnen dragen, maar dat kunnen we. Maar we mogen ondanks die formule niet klagen over zowel de bezetting als de kwaliteit.’

In de loop der jaren is het klantenbestand compleet veranderd. Naast de gebruikelijke klanten zat de groei vooral in de eerstehands markt. René zegt daarbij vooral op zoek te gaan naar de ‘onzichtbare’ klant. ‘Wij zijn geen bedrijf voor de grote multinationals met prijzenkopers aan de poort, we zoeken onze verdiensten vooral binnen het midden- en kleinbedrijf en dat werkt.’ Dat werkt vooral doordat ze in de afgelopen jaren een fullservice concept heeft ontwikkeld. En ook dat deed hij op opmerkelijke wijze. Hij kocht een klein reclamebureau, maar ging er eerst een dag per week gewoon meewerken om het vervolgens later te integreren in het bedrijfspand in Buren. Datzelfde deed hij met een klein internet bureau. Betuwe Promedia Creation is dus in een aantal jaren veranderd van een puur prepress bedrijf naar een media dienstverlener, welke naast creatieve concepten, vooral ook eindproducten maakt in de vorm van websites, narrowcasting producties en digitale (database publishing gestuurde) printproducties, door de klant aangestuurd vanuit verschillende web applicaties.

René zegt daarbij wel geluk te hebben gehad vanwege de zeer geringe concurrentie in de regio en het doorgaans traag reageren van de concurrentie op technologische ontwikkelingen. ‘We zijn gewend hier wat langzamer te investeren, wij niet, dus daar zit een stuk van de voorprong.’ Dat René vooral in de keten naar voren integreert, lag voor de hand, de achterkant was immers ‘in het bezit’ van Spijker Drukkerij. Halverwege 2003 besloot het bedrijf de term ‘prepress’ uit de naam te verwijderen en maakt er Betuwe Promedia Creation van, hetgeen door de klanten als een logisch stap werd ervaren. Het bedrijf werkt nu met 25 mensen en kent vooral groei in omzet en rendement. Door slimme automatisering is het gehele team in staat de lat hoger te leggen. ‘De mensen zien het zoeken naar oplossingen dan ook echt als een uitdaging. Natuurlijk moet je veel kennis en kunde ontwikkelen, maar door dat in alle vrijheid aan de medewerkers aan te bieden, merk je dat je daarmee ook je bedrijf helpt en dat komt uiteindelijk iedereen ten goede.’

Ik zie tijdens de wandeling door het fraaie bedrijfspand eigenlijk geen turn-key oplossingen staan en vraag René naar de workflow visie. ‘We zijn vooral een self-made automatiseerder. Voortdurend zoeken we naar eenvoudige middelen, die we zelf integreren in het geheel. Nee, wij gaan niet voor de grotere workflow management systemen, we bouwen onze eigen oplossingen op basis van veel standaard hard- en software. Dat kan tegenwoordig, ook dat vergt veel kennis en kunde, maar is tevens een stimulans, de mensen maken het immers allemaal zelf.’

Betuwe Promedia Creation heeft in de moeilijke periode van 2001-2004 helemaal geen last gehad van economische tegenslag. Merkwaardig genoeg had 2005 een wat lager rendement, maar er werd nog wel geld verdiend. 2006 laat weer een forse toename zien van het rendement. Dat komt vooral omdat het bedrijf zich niet in een prijzenslag bevindt met anderen en de opdrachtgevers best willen betalen voor de aantoonbare toegevoegde waarde. René: ‘Grotere reclamebureaus die ook in onze regio opereren prijzen zichzelf uit de markt omdat ze enerzijds torenhoge prijzen vragen voor inmiddels achterhaalde concepten en daarnaast vrijwel alles uitbesteden. Wij zijn een echt one-stop-shopping full-service bedrijf en dat spreekt vooral nietswetende MKB bedrijven aan.’

Dat het bedrijf nu ook narrow-casting producties maakt is vooral een kwestie van goed luisteren naar de wensen van klanten. Veel collega’s vertellen hun klanten vooral wat ze kunnen, wij vragen de klanten vooral naar hetgeen zij willen.’ De narro-casting producten voor showrooms en winkels worden turn-key geleverd, ook hier de full-service gedachte. ‘De hard- en software is zo eenvoudig te verkrijgen, dat is voor ons nauwelijks een risico, de toegevoegde waarde zit in de content. Het leuke is dat we dat gewoon zijn gaan doen. Niemand was hier ‘cameraman’, maar we ontdekten als gauw dat binnen narrowcasting filmen iets heel anders is dan het maken van een speelfim of zelf een bedrijfsfilm. We werken veel met de combinatie van foto’s (eigen studio) en kleine stukjes film. Dat spreekt aan, in een showroom wil niemand kijken naar een film, maar wel naar een kleine reeks audio-visuele impressies, aangevuld met een goede presentatie.’

René werkt normale dagen en gaat dus graag ook gewoon om half zes naar huis. Op zijn 37e zegt hij dat er meer is in dit leven dan werken. Als ik hem vraag naar die levenswijsheid begint hij over één van zijn hobbies, vrijwilliger bij de brandweer. ‘Tja, dan maak je veel mee, ik doe dat werk vrij intensief en dan krijg je dikwijls door bepaalde gebeurtenissen toch een relativerende kijk op zaken. Dat helpt mij in het ondernemen. Als brandweerman heb ik geleerd snel te kunnen handelen, dat heeft mijn management vaardigheden behoorlijk ontwikkeld.’ Daarnaast is hij een Apple-freak. Voordat ik over een zeer zeldzame Apple-Millenium begin, die ik in een hoekje zie staan, zegt hij ineens: ‘O ja, bijna vergeten, mijn vriendin doet me wat als ik dit niet zeg. We hebben ook nog een winkel in relatiegeschenken uit de Betuwe, Betuwe Cadeau. Merkwaardig genoeg was er niemand die alle leuke dingen van deze omgeving combineerde in één winkel. Nou dat doe ik dus samen met mijn vriendin, en het loopt lekker. Grappig hè?’

Gepubliceerd in het Grafisch Weekblad