Weekendopinie: ‘Staatsgreep in de Media’?

Natuurlijk, niemand kan in het journalistieke landschap om Sjuul Paradijs heen. Zijn aanwezigheid in dat landschap alleen al, is iconisch genoeg om ook buiten TMG zijn enorme naamsbekendheid in zeer korte tijd gestalte te geven binnen een door hem net nieuw opgericht bedrijf.

Lees meer

Het jaar 2015 in vogelvlucht

De bezoekers die hier al jaren komen zijn het al een beetje gewend. Zo tegen het einde van het jaar een reflectie van hetgeen mij en mijn bedrijf heeft bezig gehouden. Een overzicht in hoog tempo.

Lees meer

Vandaag volop speculaties over mogelijke noviteit van Apple

Het beursaandeel Apple steeg vandaag 1%, niet spectaculair genoeg om een eventuele tegenvaller op te vangen, in het geval Apple vandaag toch niet het spektakel brengt waar iedereen op hoopt. Het bedrijf is daarin in een frequentie van steeds vier jaar goed in geslaagd. Gebeurt dat in 2014 weer?

Lees meer

MailChimp geheel vernieuwd

De humor van de MailChimp ontwikkelaars heeft ruimte gemaakt voor een meer zakelijke opbouw van hun populaire e-mail marketing web applicatie. De volgordelijkheid van de bediening is in een logischer samenhang bijeen gebracht. Opvallend is de editor, die met aanzienlijk meer mogelijkheden stukken flexibeler is geworden.

Lees meer

De kosten van kennis

Exclusieve trainers, superieure dagvoorzitters en deskundige consultants. Tarieven overstegen al heel makkelijk duizend euro per dag en vaak een veelvoud daarvan. En zelfs als je nog geen echte BN’er was, kon je makkelijk een fortuin per jaar verdienen. Bestaat dat nog?

Lees meer

Philips stopt met audio en video

Bovenstaand nieuws heeft ons land nauwelijks in beweging gebracht. Ons volkje legt dat soort nieuws snel naast zich neer. Is een vergelijking met Apple denkbaar? Hoe zouden we reageren als Apple zou stoppen met computers? Philips behaalt 80% van de omzet in slechts 5 landen.

Lees meer

LUIT.nl gaat identiteiten combineren

LUIT.nl gaat de websites luit.nl, peterluit.nl en nieuwsmarkt.nl combineren in één multisite/portal. Met nieuwe inzichten ben ik tot de conclusie gekomen, dat mijn on-line identiteit versnipperd is, hetgeen onduidelijkheid opwekt bij grote groepen opdrachtgevers.

Lees meer

Nog volop experimenteren met responsive design

De verschillende visies rondom responsive design houden veel ontwikkelaars en creatieven nog steeds uren gekluisterd achter hun laptop, tablet en smartphone. De variaties in resoluties en schermverhoudingen zijn talrijk en vragen steeds inventiever oplossingen voor menu en content.

Lees meer

Website luit.nl vernieuwd

Het werd tijd voor een update van zowel techniek als vormgeving voor deze website. U bevindt zich als bezoeker middenin het migratieproces, dus nog even geduld voor het volledige eindresultaat.

Lees meer

Persoonlijke visie op 2012

U heeft het vast gemerkt, het was fors rustiger op luit.nl het afgelopen jaar. Had ik het dan rustiger? Bepaald niet, 2012 was het jaar van keuzes. In een lastige tijd creatief zijn, je gedachten ordenen en er dan ook naar handelen. Een overzicht, want dat bent u wel van mij gewend.

Lees meer

Reclame afkopen vreemd businessmodel

PWC publiceerde vorige week een korte samenvatting van het jaarlijks lezenswaardige rapport ‘Nederlandse Entertainment en Media Outlook 2012-2016’. PWC specialisten analyseren vele segmenten van de media- en entertainment markt en doen voorspellingen voor de komende 4 jaar.

Lees meer

Apps, webapps en responsive design: nog geen keihard antwoord te geven

Links en rechts trekt er wel eens een uitgever de stekker uit een native app en maakt bijvoorbeeld de overstap naar een webapp, verlaagt de verschijningsfrequentie en proeft aan responsive design om wat ‘makkelijker’ content te kunnen weergeven op meerdere smartphones en tablets. • VIVA stopt met native app • Hybride apps als tussenoplossing? Maar…

Lees meer

5 jaar Twitter – wat heeft het gebracht?

Deze vraag kreeg ik vanochtend toen ik mijn ’twitterverjaardag’ twitterde. Overigens met gemengde gevoelens, want ik voelde me eigenlijk helemaal niet jarig, het was hetzelfde twitter welke mij vanochtend attendeerde op dit feit. Een technische handeling dus van een robotje.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: Digitale billboards met Personalized Content Marketing

Het vakgebied Personalized Content Marketing is niet beperkt tot het web, ook digitale billboards met camera en een slim stukje ‘herkennings-technologie’ maken het mogelijk op maar content te leveren. In London startte ‘Plan’ de actie ‘Only Girls Allowed’ om aandacht te vragen voor de achterstanden van meisjes en jonge vrouwen in grote delen van de wereld.

Lees meer

Welke waarde heeft een mens in 2012?

Alles drukken we in geld uit, de waarde van je twitter account, de hoeveelheid zakelijke contacten in LinkedIn, je ‘Likes’ binnen Facebook en ga zomaar door. Als we die virtule waarden zouden optellen, dan zou onze economie helemaal kraken niet in zijn voegen.

Lees meer

Deze week in GW: Brancheorganisaties in spagaat van arbeidsovereenkomsten, contributies, activiteiten en virtuele concurrenten in veranderende ketens

De traditionele brancheorgansaties kraken in hun voegen. Het businessmodel, gebaseerd op hoeveelheden medewerkers per bedrijf, keert zich tegen de noodzakelijke inkomsten om voldoende activiteiten te kunnen organiseren. KVGO weet als geen ander welke consequenties dat de afgelopen jaren heeft gehad. De grootste grafische brancheorganisatie doet al jaren diverse pogingen zowel de dienstverlening als het eigen werkgebied uit te breiden, door een CAO model aan te bieden, welke toepasbaar is in meerdere mediasegmenten.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: het grootste mediabedrijf van Nederland

Vanochtend sprak ik met Carolien Vader, op twitter bekend als @bladendokter. Voor de vuist weg ‘scanden’ we het gehele medialandschap af en keken naar verschillende segmenten, waar al dan niet de nodige bewegingen plaatsvinden. Op een moment zei Carolien: ‘Eigenlijk maken wij deel uit van het grootste mediabedrijf van Nederland’. Inspirerend genoeg om met deze weekendoverpeizing het weekend tegemoet te zien.

Lees meer

Opinieweekbladen vooral zoekende

Dat was de algemene conclusie tijdens het debat ‘Bladen in Den Haag’ tijdens de Nationale Uitgeef Dag, georganiseerd door Mediafacts. De makers van Vrij Nederland, Elsevier, HP de Tijd en de Groene Amsterdammer kwamen op het gebied van crossmedia, social media en mobiel tot de conclusie dat de zoektocht naar de juiste balans in businessmodellen, journalistiek, adverteerders en kanalen nog steeds een zoektocht is.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: Mijn herinneringen aan de periode uit de eerste 100 pagina’s van de biografie van Steve Jobs

Deze week kocht ik het boek ‘Steve Jobs – de biografie’, welke in ons land door uitgever Spectrum werd uitgegeven. Afgelopen maandag liep ik naar de lokale BRUNA. De welwillende verkoopster vroeg mij het woord ‘jobs’ te spellen. Ze had geen idee wie Steve Jobs was, de volgende dag lagen er enkele tientallen exemplaren van…

Lees meer

Weekendoverpeinzing: brancheorganisaties 2.0

De afgelopen weken hebben SMIN, Logeion, VEA en BvA de nodige media aandacht gekregen. Ondanks de verschillen in zowel de soort organisaties als de aandacht, staat één aspect centraal. Op welke wijze kunnen deze organisaties hun dienstverlening richting hun leden handhaven in een tijd dat elke euro kosten nauwkeurig tegen de opbrengsten aan wordt gehouden?

Lees meer

Weekendoverpeinzing: Miljoenennota en de media

Het uitlekken van de miljoenennota is een fijnmazig georkestreerd stukje samenwerking tussen politiek en media en dient verschillende doelen. Ten eerste om al wat meningen te peilen om vervolgens aan de hand van de reacties de media sturing te laten geven aan de uiteindelijke toespraak van Koningin Beatrix.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: Mijn ‘9/11’ in 2001

In het jaar 2000 was het zover. Ik ruilde mijn rol als zelfstandig adviseur – toen mocht dat nog consultant heten – in voor een mede directeur/eigenaarsrol bij Projektiecolor in Hoofddorp. Het prepress bedrijf was een leuke klant ten tijde van mijn activiteiten op het gebied van Management Informatie Systemen. Na 11 september kon ik niet vermoeden dat ik mijn rol als adviseur – dus niet meer als consultant – min of meer gedwongen door de omstandigheden weer zou oppakken.

Lees meer

Weekendoverpeinzing: Vormgeven binnen een gegeven vorm

Moderne CMS omgevingen bieden vaak talloze templates of themes waarbinnen de look&feel van een website kan worden gemaakt. Templates en themes zijn er in talloze variaties voor elk CMS. Gratis en betaalde versies met al dan niet vele mogelijkheden om het uiterlijk van de site aan te passen.

Lees meer

‘WordPress onder de motorkap’: Haal meer uit uw website

Vrijdag 30 september start het eerste ‘nieuwsmarkt’ werkseminar van dit najaar onder de naam ‘WordPress onder de motorkap’. Bestemd voor al enigszins ervaren gebruikers van WordPress als webcontent management systeem, maar beter willen weten hoe ze hun inspanningen gerichter kunnen inzetten om effectiever te kunnen communiceren met hun doelgroep(en).

Lees meer

Weekendoverpeinzing: hoe lang nog winkelcentra?

Dingen blijven niet bestaan omdat we er nu eenmaal aan gewend zijn. Vroeger hadden we geen winkelcentra, nu wel, maar is dat in de toekomst ook nog zo? Grote ketens zoeken meer omzet via het geavanceerde web applicaties. De luie consument wordt on-line prima bediend en aankopen zijn allang niet meer beperkt tot virtuele producten als muziek, films of diensten als vliegreizen en vakanties.

Lees meer