NRC Next: Bloggen via Twitter groeit snel

Vandaag had NRC Next een aardig verhaal over Twitter gepubliceerd. Zo een verhaal komt dus kennelijk alleen in dat soort kwaliteits kranten te staan, want het ‘gewone’ volk wordt nog nauwelijks warm van Twitter. Maar de groeicijfers zijn veelbelovend.


nielsen.pngAls de groei die door Nielsen is gemeten, daadwerkelijk doorzet, dan hebben ze nog wel wat te klussen bij Twitter. Menigmaal leek de opzet en structuur aan zijn grenzen te zitten. De laatste maanden valt het mee. De Twitter API, die in verschillende applicaties wordt toegepast hapert minder vaak dan voorheen. Maar als het waar is dat Twitter achtige diensten uiteindelijk e-mail zouden kunnen overnemen, dan zal de stormvloed aan Twitterverkeer enorm groot worden. Het afgelopen jaar is Twitter met ruim 340% gegroeid.

Twitter is natuurlijk iets anders dan e-mail, met de korte berichten wordt vooral aangezet tot het delen van kennis, althans maar mijn mening in zo een 30-40% van het totale aanbod, 60-70% is niet relevant of zelfs gewoon onzin. De basis van Twitter ‘wat ben je aan het doen’, wordt dus vaak wel heel letterlijk genomen. En dat levert informatie op waar vrijwel niemand wat aan heeft. Wat mij betreft is Twitter ook iets anders dan de meer ‘reguliere’ sociale netwerken als Hyves, Plaxo, FaceBook of LinkedIn. Twitter vraagt niet om zeer uitgebreide profielen, de mensen die elkaar kennen zoeken elkaar wel op, het sneeuwbal effect vergroot als vanzelf je eigen netwerk.

Zowel zakelijk als privé verbindt Twitter je met andere mensen. Mensen delen zowel kennis als lief en leed. Voor zelfstandigen in de kenniseconomie is Twitter onmisbaar. Het is een soort schetsboek, anderen vullen dat aan, je reageert en je doet nieuwe kennis en kunde op. Twitteraars willen ook graag kennis delen.

Nadeel is de verslaving, zeker voor zelfstandigen, je kunt de hele dag ‘connected’ zijn, maar of je gewone lopende werk daar positief door wordt beïnvloed, is nog maar zeer de vraag.