Krantenwereld enorm in beweging

Gekker kan het niet. Iedereen wil wat wat van een ander. Telegraaf, Wegener, PCM, FD en de Belgische Persgroep zijn volop zoekende in een moeilijke markt, waar de balans tussen advertentie inkomsten, verkopen van kranten via abonnementen en losse verkopen voortdurend op scherp staan ten opzichte van de gratis verkrijgbare landelijke dagbladen.

kranten.gifHet verhaal begon enige jaren geleden met de Persgroep, met de overname van het Parool. PCM kon deze krant niet rendabel krijgen, de Persgroep zette het mes in vrijwel alles en draait nu met winst. Een volgende miskleum was het AD. AD ging samen met Wegener het tweede katern van de krant met lokale titels invullen en weg was het gevoel van een eigen krant in veel steden in het midden en zuiden van het land.
Nu wil Wegener van het AD verhaal af en wil graag alle aandelen weer terugverkopen aan PCM. Deze ziet het avontuur AD niet meer zitten en wil het graag verkopen aan de Persgroep. Deze laatste is ineens wat voorzichtiger geworden door de kredietcrisis. De al lang verwachte deal blijft uit.
Tussendoor zegt de Persgroep dan wel weer meer belangstelling te hebben voor meerdere PCM titels, maar ze doen vervolgens niets.
FD/BNR schaart zich ineens ook in de strijd en wil wel praten over de beide NRC titels van PCM. Maar er gebeurt nog steeds niets.
En vanochtend wilde ook de Telegraaf wel wat zeggen, ook zij hebben ineens belangstelling voor een aantal PCM titels, welke wilde men niet zeggen.
En geen enkele uitgever wil iets kwijt over de crossmediale ambities. Het is daarom uitzonderlijk vreemd dat de krantenuitgevers alleen maar met elkaar praten. Wanneer vernieuwt men de krantensector? Waar zijn de krachten van buiten?

1 reactie

  1. Peter Luit op 3 februari 2009 om 12:47

    PCM heeft vandaag gezegd geen interesse te hebben in de toenadering van de Telegraaf.