In gesprek met Daphne Dijkerman, auteur van ‘Basisboek crossmedia concepting’

Het was nog zomers, de dag dat ik samen met Gitta Bartling naar Enschede reed om Daphne Dijkerman in haar woonplaats te interviewen. Het gesprek was een bron van inspiratie rondom het onderwerp crossmedia, waarvan eindelijk een zeer bruikbaar studieboek – mede van haar hand – is verschenen.

Ja, waar ging het allemaal over? Hoe schrijf je nou een boek, hoe begin je, hoe kijkt de uitgever tegen zo een boek aan? En waarom niet als eBook in plaats van papier? 2.0 tegenover 1.0 is al zijn vormen. Daphne is daar zeer open over en weerspiegelt haar eigen ervaringen in een anderhalf jaar durend proces van schrijven, redigeren, terugkoppelen, overleggen, met doorgaans veel plezier, maar ook af en toe een 1.0 zucht richting de gevestigde orde.

Het boek is er, de commerciële plannen naast het boek liegen er niet om. Maar een volgende editie pakt ze wel degelijk anders aan, want per boek nog geen eens een paar euro overhouden, daar doet ze het niet meer voor. Wel voor de passie, meer onderzoek, meer resultaten, meer tastbare cases voor het bedrijfsleven. Daphne Dijkerman bruist van de energie, van haar hand zal dit zeker niet het laatste boek zijn.