Google versterkt positie in intelligent on-line advertising

google.jpgNatuurlijk is mijn vorige blog een grap – zelf geschreven overigens – maar het laat wel zien in welke richting Google zich zou kunnen ontwikkelen, getuige de overnames van de afgelopen weken.

Begin november nam Google AdMob over, een zeer grote Amerikaanse speler op het gebied van mobiel adverteren. Met maar liefst 10,2 miljard advertentie verzoeken per maand een speler welke Google graag toevoegt aan het bestaande AdSense en hun mobiele platform.
De CEO van AdMob, Omar Hamoui, vond dat hij met zijn bedrijf toch nog teveel de tweede viool speelde en koos daarom voor Google.

Nog geen paar weken later nam Google Teracent over, een grote speler op het gebied van on-line display advertenties. Teracent heeft een technologie ontwikkeld om advertenties volledig te personaliseren op basis van een veelheid aan parameters. Op die manier kan de adverteerder beter inspelen op de wensen van de – meestal niets vermoedende – bezoeker van websites. Op die manier is gewoon meer geld te maken met display advertenties op het web. En niet te vergeten de daardoor geïnitieerde verhoging van on-line sales.
Uiteraard zal Google deze technologie gaan embedden in de bestaande DoubleClick omgeving.

Verdere consolidatie van spelers op dit gebied is niet uitgesloten. Kopen of verkocht worden is het motto van de overgebleven spelers op dit gebied. Tumri en Dapper zullen ongetwijfeld hun posities in dit speelveld overwegen.

Volgens een onlangs gepubliceerd artikel in The New York Times, maakt tweederde van de Amerikanen bezwaar tegen het tracken van on-line surfgedrag, vertaald naar advertenties. The Federal Trade Commission lijkt gehoor te hebben voor dit geluid, maar attendeert de spelers maar ook de consumenten op het verschil tussen privacy en – gewenst – personaliseren.

De wijze waarop Google haar databases vult met surf gedrag van bezoekers wereldwijd is niet bepaald openbare kennis, maar het is zeker dat niet alleen cookies, maar ook browsers Google de mogelijkheid bieden het surfgedrag minitieus in kaart te brengen.

Dat mensen dit allemaal niet wensen, is logisch. Het ligt er dan te dik bovenop. Maar off-line doen we vaak niets anders. We laten osn overal tracken en tracen en worden daardoor ook beïnvloed in ons (koop)gedrag.
Tegelijkerijd lijkt Google toch ook weer aardig te willen zijn voor uitgevers. Vandaag verscheen op nu.nl het bericht dat Google met ‘First Free Click’ de toegang tot gratis nieuws deels wil beperken. Ze zeggen dat zo: ‘We love helping publishers make their content available to large groups of readers, and working on ways to make the world’s information useful and accessible through our search results.’

Of dit een reactie is op de ‘boze’ Murdock, die dreigt zijn content niet meer voor Google te willen ontsluiten, is natuurlijk maar de vraag. Maar of Murdocj gelukkig(er) wordt van een mogelijke deal met Microsoft’s Bing, is voorlopig even onzeker.

Met ‘First Click Free’ lijkt Google bezoekers te willen beperken tot maximaal vijf pagina’s per dag – zonder zich aan te hoeven melden. Het wachten is op de reacties van de uitgevers.