Seybold ’terug’ met seminar in Philadelphia

Wie kent Seybold nog? De ooit zo geprezen publishing seminars in NewYork, Boston en vooral San Francisco. Vooral eind jaren tachtig en de jaren negentig van grote betekenis geweest voor de ontwikkeling van desktop publishing. Kans op een herstart?

• In de jaren negentig ook congressen in Tokyo, Parijs, London, Berlijn, Amsterdam en Den Haag
• Boston vooral bekend om krantenindustrie, San Francisco meer in teken van innovaties in prepress en multimedia

seyboldJonathan Seybold

De naam Seybold Seminars kent zijn oorsprong bij John Seybold, maar heeft later vooral bekend gekregen door zijn zoon Jonathan Seybold, die de verschillende congressen een aanzienlijke plek gaf op het wereld toneel van publishing congressen. Keynote sprekers als o.a. Steve Jobs (Apple), Tim Gill (Quark XPress),Bill Gates (Microsoft), Paul Brainerd (Aldus – PageMaker) en John Warnock (Adobe) waren in die tijd geen uitzonderingen om de zich snel ontwikkelende desktop technologie aan de professionele publishing wereld te presenteren. Jonathans verdiensten lagen vooral in hun maken van de verbindingen tussen een aantal hardware- en software ontwikkelaars uit die tijd.

jonathanseyboldEigenaren

In 1993 verliet Jonathan de organisatie en het merk ‘Seybold’ wisselde diverse keren van eigenaar, met wisselende resultaten. De dure publicaties (abonnementen in print) werden steeds slechter verkocht en de seminars konden de ontwikkelingen niet meer bijhouden en bleven steken bij vooral Adobe (PDF) onderwerpen. Om binnen te mogen komen voor een weekje ‘kennis-updates’ werd in de ’top periode’ al gauw 1000 dollar gevraagd. In een tijd zonder geavanceerde smartphones was het een waar genot om ‘zo ver van huis’ verschillende captains of industry aan te horen en geïnspireerd terug te keren met stapels papier, CDROM’s en later ook websites met complete verslagen om zelf snel en effectief jaarlijks de eigen ‘kleine’ publishing strategie te herzien op basis van de kennis vanuit het ‘verre’ Amerika.

Herstart

Na 2003 nam het succes snel af en verdwenen de seminars en beleefden de altijd advertentieloze publicaties een armoedig bestaan. Nu in 2014 lijkt de naam Seybold te herrijzen met ‘slechts’ een eendags seminar over workflows op 22 mei in Philadelphia.

jossgroupDe merknaam Seybold is nu in handen van Molly Jos, zelf marketing directeur bij Seybold geweest. Het ooit zo bekende Seybold Report wordt door haar uitgegeven en verschijnt 24 keer per jaar, echter alleen nog als PDF voor een bedrag van 499 dollar per jaar. Een wekelijkse nieuwsbrief is gratis aan te vragen.

Voor pakweg 250 dollar kan men via een zogenaamd ‘early-bird’ tarief toegang krijgen tot het congres, welke qua schaalgrootte de vergelijking met de ooit zo massale congressen in het Moscone Center in San Francisco niet zal kunnen aangaan. Het congres in Philadelphia biedt echter nauwelijks kans op een herstart van het congres in internationale omvang in het centrum van Silicon Valley.