Weekendoverpeinzing: twitterende webshops, trage eBooks, on-line griepmetingen, Apple, informatieoverload en lead generation

Het gevaar van veel zaken minder te weten dan hetgeen je werkelijk weet, zit er natuurlijk gauw in wanneer je via Twitter vraagt naar onderwerpen voor deze column weekendoverpeinzing. We gaan dit keer voor maar liefst 6 suggesties.

Ik ga dus een poging wagen, teneinde niet alleen zelf wijzer te worden, maar ook de discussie(s) wat aan te zwengelen.

BjornDe eerste suggestie kwam van Björn Heirman: ‘Wat is de beste manier om als webshop een twitter account te starten? Hoe krijg je snel een leuk aantal followers? Smijten met kortingen? Handige info over je producten?’
Belangrijk is de vraag of de webshop volledig op zichzelf staat, of embedded is in een wat ruimer gedefinieerde omgeving, waarbinnen social media en rol speelt. Zelf denk ik dat ‘stand-alone’ on-line shops niet zo heel veel betekenen in relatie met social media. Via twitter tot ‘iets’ aanzetten gebeurt volgens mij buiten het ‘kale’ on-line koopproces. Het is belangrijk communicatie over je producten en/of diensten te faciliteren, dat doe je meestal in een forum of in een weblog. Vanuit de meeste weblog kunnen automatisch tweets – met de titel van je bericht – worden gecommuniceerd naar je doelgroep. Maar ja, die moet je wel eerst via twitter weten te bereiken. Dus maak bijvoorbeeld op je contactformulier of je nieuwsbrief aanmeld formulier een veldje ’twitteraccount’, dat scheelt al.

GittaDe tweede vraag kwam van Gitta Bartling: ‘waarom ebooks in hemelsnaam niet tegelijk (of eerder) dan fysieke boeken uitkomen!! (eigen frustratie en snap er niks van)’. In 2009 zeiden de meeste boekenuitgevers nog dat het eBook een kansloze ontwikkeling was. Dat was vooral een verdedigende houding. In 2010 zagen zij verschillende on-line eBook Stores verschijnen met zowel gratis als betaalde boeken, men moest wel in beweging komen…..
In ons land worstelen de uitgevers, maar ook veel auteurs nog met DRM (Digital Rights Management) en de verschillende soorten eReaders, die dus qua content maar moeizaam uitwisselbaar zijn. Daarnaast speelt nog steeds het onderzoek naar de vaste boekenprijs in ons land, die al dan niet ook van toepassing zou moeten zijn op eBooks. Ik denk dat die factoren bij elkaar ervoor zorgen dat nieuwe titels toch vooral eerst in print verschijnen en pas na aantoonbare financiële successen mondjesmaat als eBook verschijnen. Uiteraard zijn er per segment grote uitzonderingen!

GroetenDe derde vraag kwam van Ronald Borghardt, die deze week een paar dagen ziek thuis vertoefde en dus op zoek ging naar een digitale griepmeting: ‘misschien is dit een onderwerp: trends in beeld via twitter: http://www.avogel.nl/onlinegriepmeting/. Persoonlijk vind ik het zeer actueel…’ Een leuke site, welke stelt dat er ongeveer 200.000 twitteraars zijn in ons land. De grafiek zoekt op: verkouden OR keelpijn OR griep OR koorts OR hoesten OR verkoudheid OR niezen OR snotterig OR keelontsteking en telt dat dagelijks bij elkaar op en geeft dan het aantal griepgevallen weer onder de actieve tweeps. De laatste maanden schommelt het aantal griepgevallen tussen de 2000-3000, dus pakweg 1-1,5% van het aantal tweeps. Of dat dan overeenkomt met het landelijke gemiddelde, geen idee. Wie zoekt dat eens uit?

ArjenDe vierde suggestie voor deze column kwam van Arjen Molendijk, een herintredende twitteraar, veelal retweeter genoemd: ‘Misschien iets over de manier waarop Apple nu zelf op de Big Brother uit de Superbowl-commercial begint te lijken?”. Deze vraag werd door Otto Beragg nog verduidelijkt met: ‘apples positie t.o.v.uitgevers ??’. Ik neem het Apple niet kwalijk dat ze proberen ook de producten van uitgevers exclusief in hun ‘Store’ te krijgen. Natuurlijk zijn er wereldwijd heel wat meer uitgevers dan platenmaatschappijen. Maar Apple haalt met die 30% een royale hoeveelheid geld binnen, zowel de eigenaren van de muziek als de consumenten vinden het (nog) goed.
En of nu alle krantenuitgevers wel of niet mee gaan doen, kan Apple eigenlijk niet zo hel veel schelen. The Daily (nu nog alleen als iPad only) gaat voor 99 cent per week de deur uit. Wereldwijd een miljoen ‘aanhangers’? Toch mooi voor een omzet van 52 miljoen per jaar. En Apple doet dat zonder tussenkomst van traditionele uitgevers. Gewoon een nieuw bedrijf begonnen, die 100 man personeel (100 x 80.000 dollar) kan dus makkelijk worden betaald. En dan hebben we het nog niet eens gehad over advertentie inkomsten. Nee, als uitgevers gaan piepen om Apple: ‘Ga aan het werk en leer van Apple in plaats van ze te bevechten’.

WouterDe volgende van de deze week kwam van Wouter Verkennis (uitgever bij Sanoma): ‘information overload: wat kan een consument nog behappen?’ Dat is in deze tijd een terechte vraag. Uitgevers willen het liefst niet dat de consument controle krijgt over hetgeen hij of zij consumeert, willekeurig of dit nu redactionele- of commerciële content betreft. Ik denk juist dat profielen en filters (al dan niet in bezit van belanghebbende partijen), de conversie kan verhogen in alle opzichten. Redactioneel weet de uitgever zijn consumenten dan beter te bedienen en ook op commercieel gebied heeft een brandowner/retailer veel meer kwalitatieve conversie in plaats van alleen maar kwantitatief bereik. Dus mijn advies is: ‘Geef elke consument een eigen stuur en de informatie overload verdwijnt’. Belangrijk is wel dat de mens verrast wil blijven worden met ‘breaking news’. Als je dat weet te combineren met profiel gestuurd nieuws, ben je eindelijk op weg naar de vorming van nieuwe advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen van content.

WiebeWiebe de Jager sloot de rij met: ‘Misschien het volgende: hoe kun je als uitgever werk maken van lead generation? Zijn hier intermediaire partijen voor?’ Hier had ik de meeste moeite mee. Want ja ‘uitgever’ is natuurlijk geen generiek begrip. Wat weet je als boekenuitgever van je klanten, laats staan leads. Kranten- en tijdschriftenuitgevers hebben namen en adressen van hun abonnees. Uitgevers zijn natuurlijk ook adverteerders voor hun eigen producten. Dat doen ze opvallend veel in hun eigen media producten, waarschijnlijk doordat de kosten daarvoor relatief laag zijn. FD doet dat ook nog veel op BNR en zet events neer om mogelijke nieuwe abonnees te trekken en geeft 4 weken FD weg naar starters, die zich op FDYE.nl aanmelden.
Wiebe vraagt of er intermediaire partijen voor zijn. En dat vind ik opvallend. We hebben in de hele keten van uitgever tot en met consument al zoveel intermediairs die weliswaar van alles doen, maar daarvoor ook van alles willen verdienen. Leads genereren lijkt mij echt een interne taak, dat zijn immers je toekomstige kroonjuwelen.

2 reacties

  1. Wiebe op 5 februari 2011 om 14:28

    Ha Peter, dank je voor je antwoord, alleen ik stelde mijn vraag niet als boekuitgever, maar als uitgever van een community op het gebied van digitaal lezen, eReaders.nl.



  2. Peter Luit op 5 februari 2011 om 14:31

    @weibe: dank voor je aanvulling, dat is zeker een nuance. De vrag is dan inderdaad gerechtvaardigd of je echt leads op je eigen salesportal binnen kunt binnen halen. Want iemand die al bij je koopt is immers al klant. Iemand die nog niets heeft gekocht, moet nog maar overgehaald worden om zijn gegevens achter te laten….. Jij hebt toch eens een eBook weggegeven in ruil voor elke twitternaam?