Verenigde Staten: 20% communicatiebudget naar nieuwe media

aaf.pngEen onderzoek van de American Advertising Federation onder ruim 1000 bedrijven in de advertentieketen, inclusief opdrachtgevers, heeft becijferd dat ruim 20% van de te besteden media budgetten zal worden gaan besteed aan het experimenteren met nieuwe media.

Belangrijk gegeven uit het onderzoek is dat met name de nieuwe mediavormen aanzetten tot nieuwe vormen van creativiteit. Zo wordt met grote interesse gekeken naar mediakanalen als Second Life en YouTube, omdat deze vooral aanzetten tot nieuwe advertentie- en communicatiemodellen, waarmee adverteerders volop willen experimenteren.

aafond.png

Dit jaar zeggen de meeste ondervraagden zich nu echt te gaan concentreren op deze ontwikkeling, meer dan in de afgelopen jaren. Men heeft vooral het tempo in 2006 als hoog ervaren en verwacht dat in 2007 nog meer baanbrekende ontwikkelingen het media landschap zullen gaan verrassen.

Toch worden de traditionele media niet vergeten. Juist de verrassende combinaties die ontwikkeld kunnen worden, staan centraal bij vrijwel alle ondervraagden, dus crossmedia formats lijken ook hier de boventoon te gaan voeren.

Stephan Fellinger zegt in Adformatie onder de indruk te zijn van de genoemde cijfers in het rapport, maar ziet in ons land dergelijke ontwikkelingen nog niet in hetzelfde tempo verschijnen. Igor Beuker van bureau LaCommunidad, zegt eveneens in Adformatie van deze week dat Nederland nog één a twee jaar achterloopt op de ontwikkelingen in de Verenigde Staten.