Effectieve communicatie met WordPress? Dat doen we toch al jaren? Ik vermoed dat meer dan 90% van de WordPress websites wereldwijd nog steeds ‘gewone’ websites zijn met een tijdlijn aan berichten en wat losse pagina’s. Juist de samenhang in bedrijfsprocessen richting de communicatie met de doelgroep(en) kan een behoorlijke verandering teweeg brengen in het gewenste…

Lees meer

Op een ‘gewone’ website met pagina’s en een berichten tijdlijn is zoeken naar inhoud niet zo spannend. Het is zelfs de vraag in welke mate de zoekfunctie nog wel wordt gebruikt op dergelijke websites. Dat wordt anders bij bedrijfswebsite met diensten en/of producten, waarin de klant op zoek gaat naar relevante inhoud, die ertoe doet. Een voorbeeld.

Lees meer

Een webshop is in feite een database met records (producten) en velden (producteigenschappen). Webshop gereedschappen zijn ontwikkeld voor universele oplossingen. Een maatwerkoplossing voor een catalogus is één van de specialiteiten die wij in huis hebben.

Lees meer

Het beursaandeel Apple steeg vandaag 1%, niet spectaculair genoeg om een eventuele tegenvaller op te vangen, in het geval Apple vandaag toch niet het spektakel brengt waar iedereen op hoopt. Het bedrijf is daarin in een frequentie van steeds vier jaar goed in geslaagd. Gebeurt dat in 2014 weer?

Lees meer

Onder de naam ‘Guardian for Glass’ introduceert de uitgever van de Engelse krant The Guardian hun eerste Google Glass app. The Guardian ziet het als een experiment in de zoektocht naar het innovatief exploiteren van journalistiek. Wat zijn de ambities?

Lees meer

Ja, ik zeg het maar meteen: ‘Mijn mening is (wellicht te) kort door de bocht’. Maar ik vraag me oprecht af wat er werkelijk zo innovatief is aan ‘berichten-kiosken’, waarbij er best wel wat verschillen zijn te onderkennen in het aantal en soorten uitgevers en de wijze van betalen van de content door de consument. Maar van een ingrijpende verandering in de keten is geen sprake.

Lees meer

Printmedianieuws werd enige maanden geleden opgericht door Erik van Erp en mijn persoontje. Nee, geen groot nieuwsplatform voor de massa, maar een niche voorziening voor management en directies van de middelgrotere printmedia bedrijven in ons land. Gericht op ‘premium content’ startten we de gelijknamige website met een eenvoudig businessmodel. Hoe staan we ervoor?

Lees meer

Cleeng startte twee jaar geleden als betaaldienst voor online content. De vergelijkingen met Google One Pass werden snel gemaakt, maar Cleeng lijkt zich niet neer te leggen bij de ‘grootmacht’ en vindt diverse posities van klein tot groot in alle vormen van on-line betaalde content. Met name de gratis plugins en dito instap voor diverse (opensource) content management systemen staan garant voor een brede reeks toepassingen.

Lees meer

Het e-book is goed beschouwd niet veel meer dan een ‘lees-bestandje’, welke veelal na een betaling naar een klant wordt gestuurd vanuit een e-book store. En dat dan temidden van een overdaad een cloud diensten met muziek, (HD) video en interactieve (educatieve) apps. Wordt gewoon lezen zielig?

Lees meer

De humor van de MailChimp ontwikkelaars heeft ruimte gemaakt voor een meer zakelijke opbouw van hun populaire e-mail marketing web applicatie. De volgordelijkheid van de bediening is in een logischer samenhang bijeen gebracht. Opvallend is de editor, die met aanzienlijk meer mogelijkheden stukken flexibeler is geworden.

Lees meer

Iedereen kent wel een on-line chat service, waarbij bedrijven de mogelijkheid bieden te chatten met relaties. Voor verreweg de meeste van deze diensten moet betaald worden. Casengo is één van de weinige gratis diensten die in basis alle functionaliteit biedt die van dit soort diensten verwacht mag worden.

Lees meer

Nee, ik heb niet alle 10 jaren rondom WordPress meegemaakt, maar terug gerekend kom ik uit in het jaar 2005, niet meer wetende of ik nog startte met versie 1.5.x of al met versie 2.0. Zeker is dus dat ik 8 jaar WordPress ervaring heb meegemaakt vanaf een ‘tooltje’ voor het maken van mijn eigen website tot en met een zakelijk succes binnen mijn huidige media dienstverlening.

Lees meer

Het Centrum voor Communicatie en Journalistiek (behorend bij de Hogeschool Utrecht) gaat haar aanbod op het gebied van HBO en post-HBO trainingen fors aanpassen en nog verder professionaliseren. Daar waar ik voorheen vooral de modules cross- en social media invulde, verleg ik nu op wens van coördinator Harold Lukassen het accent naar praktische online vaardigheden.

Lees meer

Gisteren stond ik even stil bij het feit dat ik pakweg 25 jaar geleden mijn eerste stapjes zette op on-line communicatie met een 14k4 modem. Ik nam toen een abonnement op AppleLink, waarbinnen ik samen met mijn broer – die toen in Mexico City woonde – één mailboxje deelde.

Lees meer

Bovenstaand nieuws heeft ons land nauwelijks in beweging gebracht. Ons volkje legt dat soort nieuws snel naast zich neer. Is een vergelijking met Apple denkbaar? Hoe zouden we reageren als Apple zou stoppen met computers? Philips behaalt 80% van de omzet in slechts 5 landen.

Lees meer

Na het overlijden van Steve Jobs zou Apple volgens ingewijden geen last gaan krijgen van omzetverlaging, de waarde van het bedrijf en zeker niet het gevoel voor innovatie kwijtraken. Vele Apple werknemers zouden genoeg ‘genen’ van Jobs hebben ‘overgenomen’ om succesvol door te kunnen gaan.

Lees meer

De verschillende visies rondom responsive design houden veel ontwikkelaars en creatieven nog steeds uren gekluisterd achter hun laptop, tablet en smartphone. De variaties in resoluties en schermverhoudingen zijn talrijk en vragen steeds inventiever oplossingen voor menu en content.

Lees meer

De tijd dat een website in WordPress ‘versleten’ werd als ‘alles op elkaar lijkende weblogjes’ ligt al geruimte tijd achter ons. Theme- en framework ontwikkelaars verleggen de technische- en creatieve grenzen steeds verder. De laatste editie van het PageLines Framework (2.2.1) is één van die bewijzen. De vorige editie bood al de eerste beginselen van…

Lees meer

Maar print is zeker niet dood. Dat bleek op de 15e ‘Dag van de Brievenbusreclame’ in de Philharmonie in Haarlem. Retailers en brandowners (groot en klein) experimenteren volop met apps, maar zien de korte termijn verkoopcijfers daags na verspreiding van één papieren folder op één moment bij miljoenen huishoudens, meteen toenemen.

Lees meer

Tijdens de training ‘effectieve inzet van cross- en social media’ bij het Centrum van Communicatie en Journalistiek sta ik samen met de deelnemers uiteraard vaak stil bij de verschillende social media kanalen. Facebook en Twitter zijn daarbij favoriet, maar de centrale vraag blijft welke belangrijkheid deze kanalen in een totale crossmediale opzet hebben.

Lees meer

Thuis is het allemaal geen probleem om met meerdere computerschermen beelden en/of films te downloaden. Het koperdraad en de daarop draaiend xDSL protocollen kunnen nog wat ‘wat hebben’, ondanks de opmars van glasvezel. Door ‘de lucht’ is het een andere situatie. 3G loopt tegen zijn grenzen aan en telecom providers rekenen steeds vaker hogere kosten boven de datalimiet.

Lees meer

Een bedrag van 300 miljoen dollar is niet veel om de concurrentie aan te gaan met Apple en Amazon. Het bedrag heeft ook meer weg van een ‘compensatie’ van juridisch gedoe omtrent patenten die de ‘boekverkoper’ zou hebben geschonden toen deze de Nook e-reader liet ontwikkelen.

Lees meer

Het maken en onderhouden van een rendabele webshop kent vele aspecten. Zelf doen, uitbesteden, het aanbod up-to-date houden, de mogelijke relatie met de off-line winkel, de logistieke afhandeling, betalingsmogelijkheden, voorraadbeheer en boekhouding.

Lees meer

In ons betrekkelijk kleine landje blijft het onrustig rondom kranten. Alleen de Persgroep en lijkt betrekkelijk rustig door de stromachtige periode te laveren, of is het stilte voor de storm?

Lees meer

In de afgelopen twee jaar van onderzoek bij uitgevers en brandowners/retailers rondom nieuwe advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen ten gevolge van nieuwe publishing kanalen, speelde het mogelijke belang van het bedrijfje nieuwsmarkt.nl altijd een rol bij de gesprekken die werden gevoerd.

Lees meer

De mens heeft in zijn algemeenheid de neiging oplossingen in kaders te willen plaatsen die bij hem of haar passen. Uitgeven was ooit één woord waar alles ‘onder’ te plaatsen was. Inmiddels heeft elk segment een eigen cyclus aan ontwikkelingen en zijn advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen voor kranten, tijdschriften en boeken zeer verschillend, zeker in relatie tot nieuwe media kanalen.

Lees meer

Gisteren had ik de taak een kritische inleiding te geven over de (on)mogelijkheden om geld te verdienen met of door social media. Op voorhand hield ik de zaal voor geen panklare recepten te verwachten, maar slechts een globale optekening van hetgeen gaande is binnen merken die zich nu met social media gaan bezighouden.

Lees meer