Het was nog zomers, de dag dat ik samen met Gitta Bartling naar Enschede reed om Daphne Dijkerman in haar woonplaats te interviewen. Het gesprek was een bron van inspiratie rondom het onderwerp crossmedia, waarvan eindelijk een zeer bruikbaar studieboek – mede van haar hand – is verschenen.
Lees verder....NRC biedt haar ‘digitale’ versie van het middagblad voor een periode van 6 weken gratis aan voor gebruikers van diverse modellen eReaders, waaronder ook een versie voor de iPhone met de applicatie Stanza.
Lees verder....Apple heeft het in het afgelopen kwartaal aanzienlijk beter gedaan dan analisten hadden verwacht. Met een omzet van bijna 10 miljard dollar en een winst van bijna 1,7 miljard dollar waren ‘vriend en vijand’ van het eigenzinnige bedrijf over het algemeen verrast.
Lees verder....De remmen in eReader-land zijn los. Wie er nu nog wat over op papier schrijft loopt binnen de kortste keren achter. Zo vluchtig als de ontwikkelingen zich opvolgen, zo vluchtig zijn de ontwikkelingen alleen via het web te volgen.
Lees verder....Grotere uitgevers hebben ten gevolge van de crossmediale ontwikkelingen vaak behoorlijk complexe bedrijfsprocessen. Of het nu gaat om kranten-, tijdschriften- of boekenuitgevers, in veel gevallen blijkt dat het behoud van kennis en kunde rondom die processen te weinig prioriteit heeft.
Lees verder....Ik heb deze maand met veel plezier meegedaan aan de jury ‘Best of Customer Media 2009’. Het was een genoegen om met een aantal mede vakspecialisten een oordeel te mogen vellen over de categoriën Crossmediaal, eenmalig, Meest affectief en lancering van het jaar.
Lees verder....De eerste bijeenkomst van het LinkedIn initiatief van Diederik Chevalier werd gisteren gehouden in Breukelen. Met een kleine 20 aanwezige deelnemers werd volop van gedachten gewisseld over de ontwikkelingen in de branche.
Lees verder....ING publiceerde onlangs het rapport ‘My Inustry outlook 2010’, met daarin hun visie op verschillende ontwikkelingen in de huidige economie. Ook de grafische sector werd onder de loep genomen.
Lees verder....Buma/Stemra kon het van tevoren weten, een reeks belachelijke maatregelen zou het niet gaan halen. De omstreden ‘YouTube Tax’ gaat nog voordat deze ontdooid is alweer terug in de ijskast.
Lees verder....Jaarlijks verschijnt van PriceWaterhouseCoopers de uitgave ‘Entertainment & Media Outlook’. De samenstellers zullen dit jaar behoorlijk wat extra werk hebben verzet om de gevolgen van de crisis in kaart te hebben kunnen brengen voor de media- en entertainmentbranche.
Lees verder....