Engeland en Frankrijk volop in gratis kranten

Gratis kranten lijken de toekomst te zijn voor grote verspreidingsgebieden als London en Parijs. Deskundigen voorspellen ‘bloedbaden’ in de krantenwereld in het gevecht om de adverteerder. De gratis kranten hebben allemaal één probleem: Het bewijs dat ze ook daadwerkelijk gelezen worden ten gunste van de adverteerder.

London
cityam.pngIn London is momenteel één gratis krant, Metro, uitgegeven door Associated Newspapers, welke ook de betaalde Evening Standard publiceert. Metro en de kleinere gratis zakenkrant City AM hebben de aanval vooral ingezet op de Standard. En met succes, in het afgelopen jaar is de van oorsprong bekende Britse krant 19% kleiner geworden door de opkomst van genoemde 2 gratis kranten. Associated Newspapers wil de hele dag met gratis kranten voorzien, de plannen om ‘London Little’ uit te gaan geven als middagkrant met een oplage van bijna 400.000 exemplaren zijn al in een ver gevorderd stadium. De concurrentie wordt dan weer aangegaan met ‘TheLondonpaper’ van News International, ook al uitgever van de btaalde kranten The Times en The Sun. Zelfs de exploitant van de metro wil gratis kranten gaan publiceren voor haar klanten. Daarmee zou de grafische industrie in London een behoorlijke impuls kunnen krijgen. Met maar liefst ruim 2700 bedrijven en bijna 23000 medewerkers wordt zo een 3 miljard euro omgezet, gemiddeld 11,5 miljoen per onderneming. De Britse branche organsiatie BPIF (British Printing Industries Federaion) heeft een subsidie aangevraagd van 850.000 euro om de bedrijfstak te helpen om mee te kunnen profiteren van de opleving in de krantenwereld.

Parijs
20min.pngOok in Frankrijk laait de strijd op. Mtero bestaat al enige jaren in de hoofdstad van Frankrijk, maar moet het opnemen tegen ’20Minutes’, een gratis krant met een lezersaantal van 2 miljoen. Metro’s teller stopt bij 1,5 miljoen, terwijl de oplage van Metro 880.000 bedraagt en die van 20Minutes 870.000. 20Minutes heeft aangekondigd met speciale uitgaven te komen met een financieel-economische inslag, terwijl Metro met een aparte sporteditie op de markt wil komen. Metro is in Franskrijk voor het grootste aandeel in handen van de Zweedse uitgever met dezelfde naam. Eénderde is in handen van tv bedrijf TFI. Metro gaat op sportgebied vooral de strijd aan met de betaalde krant L’ Équipe, de krant die vooral bekend is vanwege zijn verslagen tijdens de Tour de France.
’20Minutes’ is eigendom van de Noorse uitgever Schibsted en de Franse regionale uitgever Quest-France. Deze heeft naast het dagblad ook een gratis economisch weekbald op de agenda staan. Op 20 oktober moet het eerste exemplaat verschijnen met een oplage van 330.000 exemplaren in Parijs, Lyon, Marseille en Lille.

Ons land
In ons land laait de strijd inmiddels ook behoorlijk op. PCM bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge heeft tijdens (nota bene) het Omroepcongres in Hilversum gezegd dat het vanaf die dag oorlog is in de krantenwereld. Een pikant moment op een pikante plek, ruim een week voordat IFRA, de internationale krantenbeurs, haar deuren opent in Amsterdam RAI. Volgens hem komt er zo snel mogelijk een einde aan zowel de fusiekrant ‘AD” met Wegener zijn regionale kranten en een einde aan de gezamenlijke papierinkoop met de Telegraaf. ‘Schommelingen in bestellingen vallen teveel op, dat zijn samenwerkende partijen en daar zit ik niet op te wachten’, aldus Aan de Stegge. PCM zoekt diverse nieuwe vormen van nieuwsditributie. Skoeps in samenwerking met Talpa is daarvan een eerste voorbeeld, hetgeen zijn aanwezigheid in Hilversum verklaarde. Aan de Stegge wilde daarmee aangeven dat de inkomsten van PCM in de nabije toekomst niet meer alleen afhankelijk zullen zijn van uitsluitend abonnementen en advertenties. Na dergelijke uitspraken en ook de mogelijke verschijning van een gratis krant binnen PCM is er geen weg meer terug. De komende maanden zullen de verhoudingen tussen Telegraaf, PCM en Wegener op scherp worden gezet.

Door: Peter Luit