Golfbaan Spaarnwoude in Velsen-Zuid zet volop in op haar mediakracht om haar succes in de regio verder uit te bouwen. Het bedrijf heeft het bureau Stopkracht uit Haarlem aangetrokken om diverse campagnes te bedenken. Het online gedeelte wordt door LUIT.nl uitgevoerd.

Lees meer

Een mooi logo, een website die op 1 juli wordt gelanceerd, maar dan het filmpje. Ik zie de hele on-line wereld al in tranen uitbarsten. Voor de tweede keer de plank mis slaan met een filmpje waarin voorzitter Cees Verweij laat zien dat hij niet de openbare spreekbuis kan zijn voor zijn vereniging.

Lees meer

Het on-demand printen van kranten en/of tijdschriften is al eens eerder geprobeerd. Tot nu toe met weinig succes. Daar lijkt Maganews uit Zweden verandering in te gaan brengen. Met behulp van printtechnologie van Ricoh en een uitgekiend ontwerp kunnen onbemande kiosken in twee minuten een royaal aanbod aan kranten of tijdschriften printen.

Lees meer

Eigenlijk heel vreemd, als ondernemer niet of nauwelijks zakelijke contacten te hebben in je eigen woon omgeving. De IJmond regio is een actieve regio, met een veelzijdig aanbod aan industrie, handel, toerisme, recreatie en horeca. Toch is het aanbod aan mediabedrijven gering, met name in Velsen is het aantal media dienstverlenende mediabedrijven op een paar handen te tellen.

Lees meer

In ons betrekkelijk kleine landje blijft het onrustig rondom kranten. Alleen de Persgroep en lijkt betrekkelijk rustig door de stromachtige periode te laveren, of is het stilte voor de storm?

Lees meer

Ontwerpen binnen één gegeven vorm voor verschillende resoluties is de nieuwste uitdaging binnen de webdesigners wereld. Het einde van de vaste vorm is nabij. Het ontwerp wordt dynamisch en past zich aan aan beeldschermgroottes en verhoudingen van smartphones, tablets en alle mogelijke beeldschermen van desk- en laptops.

Lees meer

In een wereld waarin alles duurzaam en maatschappelijk verantwoord moet zijn, zijn de sommen en de daaruit komende conclusies moeilijk en dus niet eenduidig te interpreteren. Papierproducent Crown van Gelder uit Velsen doe in haar laatste jaarverslag een poging papier te revitaliseren.

Lees meer

Op de vraag ‘Apps voor folders en magazines: doen of niet doen’ kon gisteren bij de Customer Media Council geen sluitend antwoord worden gegeven. In mijn inleiding als dagvoorzitter gaf ik de deelnemers vooral de boodschap mee dat we leven in een ‘learning-by-doing’ periode en dat we kennis, kunde en ervaring zoveel mogelijk met elkaar moeten blijven delen. Over 2 jaar zullen we lachend terugdenken aan de apps van nu.

Lees meer

In het voorwoord stond de aanleiding voor het maken van dit rijk geïllustreerde boek: de enorme hoeveelheid toepassingen, diensten, opties, instellingen en mogelijkheden van nieuwe media. Wat begon op een velletje A4 in een – waarschijnlijk – Amsterdam café, eindigde als een echt papieren boek bij een echte uitgever. De auteurs Tom Bakker en Piet Bakker (familie?) moeten de humer ervan wel ingezien hebben.

Lees meer

Ruim een jaar na de lancering van de iPad, hoor je links en rechts voldoende over al dan niet verschijnende en of te koop zijnde tablets van Samsung, RIM en hier en daar nog een onbekend ‘zwerfmerk’.

Lees meer

Het zal de online wereld weinig zeggen, misschien verdwijnen deze lezers al meteen bij het lezen van het woord ‘grafisch’, maar voor ingewijden uit de grafische sector zal het verdwijnen van Tetterode uit Amsterdam een vreemd gevoel van weemoed opwekken.

Lees meer

Het kan niet ontkend worden, de grafische sector in ons land weet op Europees niveau geld los te peuteren om de gevolgen van de krimp binnen de branche op te vangen. De Europese Commissie stelt 5,8 miljoen euro ter beschikking voor her- en bijscholingtrajecten. • De EU-lidstaten en het Europarlement moeten nog akkoord gaan met het…

Lees meer

Persoonlijk vind ik de hype rondom QR wat overdreven. Natuurlijk begrijp ik echt wel de toegevoegde waarde wanneer een makelaar een QR code bij een advertenties plaats en die dan resulteert in een filmpje op je smartphone. Maar de koop en verkoop van een huis verandert er nauwelijks door. Zeker de prijs niet.

Lees meer

Mocht u het vermoeden hebben dat brievenbusreclame zeer binnenkort een eenzame dood sterft, dan vergist u zich behoorlijk. Vandaag komen brandowners en retailers in Haarlem bijeen om met elkaar van gedachte te wisselen over al hetgeen door uw brievenbus komt, gewenst of ongewenst. Organisator Customer Media Council uit Heemstede heeft een inspirerend programma opgezet onder…

Lees meer

Maar liefst drie uitgevers zeggen belangstelling te hebben voor het overnemen van de zenders van SBS. John de Mol liet al eerder weten belangstelling te hebben, maar tot een concrete overeenkomst is het nog niet gekomen. • Past SBS bij een van oorsprong op print gerichte uitgever? Als laatste heeft Christian van Thillo zich gemeld.…

Lees meer

Ik had de afgelopen weken het genoegen voor de Customer Media Council in Heemstede een klein boekje te mogen schrijven over brievenbusreclame in relaties tot de huidige media ontwikkelingen. Lastige klus om de verhoudingen te bepalen tussen reclame in print en het gebruik van social media kanalen. Ik denk dat ik iets gevonden heb: meer spreektaal.

Lees meer

Eind januari maakte Heidelberg eindelijk bekend dat zij Ricoh hebben gekozen als strategische partner voor ‘digital printing’ oplossingen. Met vriendelijkheden over en weer prezen de beide bazen elkaar en spraken vooral hun hoopvolle verwachtingen uit over de toekomst van druk en print.

Lees meer

Vanmiddag mag ik de ‘lift-off’ verzorgen voor de nieuwjaarsbijeenkomst van brancheorganisatie ZSO (Branchevereniging van Zeefdruk- en Sign Ondernemingen). Dat zijn bedrijven die zich bezighouden met vooral groot formaat drukken en printen in onder andere het poster segment.

Lees meer

Hoe innovatief de iPad app van Time dan ook mag zijn, ook deze uitgever worstelt met verdienmodellen in relatie met on-line content. Sinds kort beperkt Time de weergave van artikelen op haar website door te verwijzen naar de uitgave in print of op de iPad.

Lees meer

Er worden nog wat pogingen ondernomen om het geplaagde tweetal te redden, maar in ieders achterhoofd moet het gevoel van het einde van het ‘papieren rijkdom’ leven, alleen durvan we het nog niet te zeggen.

Lees meer

Heidelberg CEO Bernhard Schreier is gefrustreerd. Hij staat met zijn bedrijf op een beurs waar digital printing de overhand heeft. Het bedrijf deed al enkele pogingen iets met digital printing te gaan doen, maar door een grote cultuuromslag mislukten die pogingen. Op IPEX hoopt hij op een nieuwe kans.

Lees meer

Taeke Kuyvenhoven van Liones heeft het zelf ondervonden: ‘Print moet naar de drukker gebracht worden en de deadline is heilig’. Print kent volgens hem andere regels en vooral een andere dynamiek. Maar eind mei ligt het eerste (gratis) exemplaar bij u op de deurmat, als u dat wilt…..

Lees meer

De doorgaans goed geïnformeerde zakenkrant FD publiceerde afgelopen week een analyse over de grafische branche. Journalist Hans Maarsen kwam echter niet veel verder dan een optekening van reeds bekende algemeenheden. Misschien zegt dat dan ook wel weer veel over de branche…..

Lees meer