Kranten kruipen uit dal
De landelijke- en regionale krantenwereld kruipt langzaam uit het dal waar het jaren heeft ingezeten. Met ‘slechts’ een daling van 1,7 procent, lijken de uitgevers een ommekeer te zien in de jarenlange sterke daling van zowel abonnees als advertentie onkomsten.
Gisteren maakt Het Oplage Instituut (HOI) de cijfers bekend over het vierde kwartaal van het afgelopen jaar. In dat kwartaal werden 3.705.556 kranten verspreid, tegenover 3.768.984 in het laatste kwartaal van 2006. nrc.next is de grote winnaar. De oplage van deze betaalde (!) krant ligt nu op 90.000, er werd op jaarbasis een groei gerealiseerd van 15.000 exemplaren.
Ook het Financieel Dagblad koen groei noteren. Het nieuwe format doet het goed en resulteerde in een toename van 11%. Maar de winnaars halen hun winst altidj weg bij de andere nieuws aanbieders. Zo moest de Volkskrant een verlies incasseren van maar liefst 18.000 exemplaren, waarmee de krant op een oplage van 269.000 eindigt. Ook NRC leverde flink in en deed de winst van nrc.next behoorlijk relatieveren. De krant drukt per dag 12.000 exemplaren minder, maar heeft nog altijd een oplage van 232.000
Opvallend was de lichte groei van de Telegraaf, die met 703.504 de grootste krant van Nederland bleef. De daling in omvang van het AD wordt minder, deze bedroeg in het laatste kwartaal 2,5% tot 477.329 exemplaren.
De gratis kranten doen het qua oplagen onverminderd goed.Vooral de ‘klassiekers’ Spits en Metro deden het goed, met respectievelijk stijgingen van 6,5% en 12%. De gezamenlijk oplage van deze twee kranten ligt nu op ruim 990.000. Dagblad De Pers drukt dagelijks ruim 491.000 kranten. Volgens diverse geruchten zou deze krant 60.000 euro per dag verliezen, door te geringe advertentie inkomsten. DAG, de kleinste en jongste gratis krant drukt dagelijks 400.604 kranten. De gezamenlijk oplage van alle gratis kranten bedraagt inmiddels 1.882.208 kranten.