Betaalde kranten klimmen uit dal

kranten.jpegZoals verwacht klimmen de betaalde kranten na vele jaren van tegenslagen eindelijk weer uit het dal. Snel gaat dat nog niet en ook de groeicijfers zijn beperkt, maar verbetering is in ieder geval in zicht. Dat concluderen onderzoekers van Pricewaterhouse Coopers (PwC) in hun meeste recente media onderzoek.

De komende 5 jaar zal het volgens de onderzoekers langzaam maar zeker beter gaan, vooral in combinatie met de aantrekkende economie, die zal resulteren in een verhoging van de advertentie inkomsten in vrijwel alle sectoren.

Ten aanzien van abonnementen verwacht PwC dat het vooral het groeiende aantal 45 plussers zal zijn, welke in de komende jaren toch weer terugkeren van één of meerdere abonnementsvormen.

De krimp vanaf 2001 was gedurende 2 jaar maar liefst 7%. In 2004 kromp de markt 1,9%, maar vorig jaar werd de krimp al bijna tot stilstand gebracht met ‘nog maar’ 0,3%. Het is niet erg waarschijnlijk dat de resultaten van voor 2001 weer zullen worden behaald. Maar de concurrentie van andere media heeft de krant dus zeker niet uit het veld geslagen, zoals zo vaak dus ten onrechte wordt gedacht.

Bron: IJmuider Courant
Bewerkt door: Peter Luit