Crossmediale ambities ‘Tien’ faalden

tien.pngWat ooit als crossmediaal Talpa begon, werd niet veel meer dan een TV zendertje onder een niet te vinden knop. Was eerst de naam Talpa de oorzaak, ook ‘Tien’ werd niet gevonden. Daardoor bleven adverteerders weg en leek de zender alleen nog voor voetbal liefhebbers vindbaar.

John de Mol heeft zich vergist. De kranten staan er vol van en spreken hier en daar zelfs over de grootste mediaramp die Nederland ooit heeft getroffen. Nergens staat echter nog het woord crossmedia, het uitgangspunt van de Mol. Starten met TV, doorstarten op internet, mobiel en misschien zelfs nog print.

Alle goede titels gaan met een handje vol mensen naar RTL, waar Fons van Westerloo meteen al aankondigde met een nieuwe zender te willen komen, die in het najaar al volledig gevuld kan zijn. De honderd medewerkers van Tien hebben het nakijken. En John de Mol? Hij krijgt 26,3% van de aandelen in handen van het nieuwe RTL Nederland. Voor hem dus geen ‘ontslag’.

Door: Peter Luit