TV zoekt ook naar vormen ‘burgerjournalistiek’

ikoptv.jpgOok televisie komt in de ban van burgers die nieuws kunnen leveren via eem mobieltje. ‘ik op tv’ is een initiatief van Endemol en 7 regionale omroepen. Natuurlijk is er sprake van een ‘uitzending’ op een vast tijdstip, maar de rest van het concept komt sterk overeen met dat van bijvoorbeeld nieuwssite ‘Skoeps.nl’.

Anders is ook een centrale presentatie door een professional, in dit geval oud AT5 medewerkster Lidewy Hendriks, die elke dag het 7 minuten durende programma voor haar rekening neemt.
Inmiddels zijn er zo een 200 reporters, voorzien van een mobiele telefoon met UMTS, die er op uit gaan om eigen reportages te kunnen maken en zelfs live te kunnen uitzenden. De centrale redactie tipt de reporters, zodra zij iets vernemen wat in een bepaalde regio gebeurt. Maar uiteraard is het ook aan de reporters zelf om met nieuws te komen. Ook het weerkblokje is regionaal. Er wordt geen geld betaald aan de verslaggevers, ze krijgen bijvoorbeeld wel belminuten met hun toestel als materiaal wordt overgenomen door het ANP.

Een selectie van van de nu reeds gemaakt filmpjes zou al te zien moeten zijn op ikoptv.nl, maar ten tijde van het maken van dit bericht verscheen er niets anders dan ‘The document contains no data’. Volgende keer beter. Leuk is ook het vervolg op de nieuwsuitzending, juist daarna volgt een regioquiz, waarbij vragen over de verschillende regio’s door tegen elkaar spelende teams moeten worden beantwoord.

Uiteindelijk moet de fomule vooral jongeren trekken, die dan op hun beurt weer interessant zijn voor adverteerders. De eerste opzet gaat vier maanden duren, waarna de zaak wordt geëvalueerd. Er is overigens een samenwerkingsovereekomst met Skoeps, Ted en Campus TV, mocht het ‘eigen’ aanbod niet voldoende zijn.

door: Peter Luit