Mond-tot-Mond reclame: meest belangrijke verkoop promotie middel

nielsen_logo.gifAlle on-line ontwikkelingen op het web of via mobiele apparatuur ten spijt, blijkt volgens onderzoek van Nielsen mond-op-mond reclame de belangrijkste motor te zijn voor de verkoop van consumenten artikelen en diensten.

nielsen.png

Het onderzoek onder een kleine 27.000 mensen wereldwijd liet op zichzelf al duidelijk zien, welk vertrouwen er is in advertenties, ongeacht het medium. In West Europa is dat bedroevend laag, gemiddels heeft slechts 34% vertrouwen in de juistheid van de commerciële informatie. In andere delen van de wereld, waaronder Mexico, Taiwan en Zuid Afrika ligt dat vertrouwen op gemiddeld 66%.

Ten aanzien van de media types scoren banners, search engines en advertenties op mobiele apparatuur bijzonder slecht. Naast mond-op-mond reclame doen ook kranten het bijzonder goed. Radio, televisie en tijdschriften nemen een middenpositie in.

forrester.jpegEen rapport van Forrester over min of meer hetzelfde onderwerp liet een gelijk beeld zijn ten aanzien van de houding rondom banners.

Hoewel de consument steeds meer het internet omarmt, blijft er een opvallend negatieve houding tegenover banners. Dat is één van de resultaten van een rapport van het onderzoeksbureau Forrester Research over online display-marketing. De onderzoekers stellen verder dat traditionele mediabureaus het steeds moeilijker krijgen omdat adverteerders hun eigen weg proberen te vinden.

“Consumenten spenderen volgens de onderzoekers steeds meer tijd online en zijn minder bang voor hun privacy,” aldus het magazine Marketing Online. “De negatieve houding ten opzichte van banners blijft echter. Nochtans zien marketeers display advertising als de belangrijkste poot van hun online marketingbudget. Bijna alle marketeers gebruiken banners.” Meer dan de helft maakt gebruik van rich media.

Ook stelt Forrester Research dat video belangrijk wordt in online advertising. “Merken worden Youtube-sterren naarmate ze beter worden in het aanbieden van videocontent.” Aldus de onderzoekers. “Bovendien gebeurt dit tegen zo laag mogelijke kosten. Steeds meer campagnes gebeuren dan ook op basis van pay-for-performance.” Jaarlijkse budgetten variëren van 50.000 euro tot 2 miljoen euro.

Daarnaast stelt Forrester Research dat traditionele mediabureaus het moeilijk krijgen. “Meetinstrumenten worden steeds makkelijker hanteerbaar en interpreteerbaar en dus zullen adverteerders steeds vaker naar interne oplossingen zoeken,” wordt er opgemerkt. “Adverteerders zijn daarnaast meer en meer op zoek naar bureaus met uitgebreide online consumenteninformatie en behavioral- en contectuele advertentiemogelijkheden.”

pwc.gifPricewaterhouseCoopers (PwC) is minder negatief over on-line en noteert in haar laatste rapport vooral in de US een sterke groei. De online mediabestedingen in de VS zijn in de eerste 6 maanden van 2007 met 26,4 procent gestegen tot bijna 10 miljard dollar.

Evenals de online mediabestedingen in Nederland, laten ook de Amerikaanse cijfers een afname in groei zien ten opzichte van vorig jaar toen in de eerste helft van 2006 de bestedingen met 37 procent waren toegenomen. Met 41 procent neemt search het grootste deel van de bestedingen voor haar rekening gevolgd door display ads (inclusief video) (32%), classifieds (17%), referrals/lead generation (8%) en e-mail (2%). Zoals verwacht is het aandeel dat op basis van Cost-Per-Mille (CPM) wordt afgerekend verder afgenomen van 48 procent in de eerste helft van 2006 tot 45 procent in de eerste helft van 2007. In de VS wordt inmiddels 50 procent afgerekend op basis van resultaat (performanced based) en 5 procent op basis van hybride afrekenmodellen. (bron laatste alinea: Marketingfacts)