Seattle Post van ‘Print-to-Web’

Het zal in de komende jaren meermalen gaan gebeuren dat kranten of volledig van het speelveld verdwijen of ‘hooguit’ als webversie verder gaan. De gevolgen voor de medewerkers zijn ingrijpend. De Seattle Post hoefde gelukkig haar deuren niet te sluiten, maar ontdoet zich van print vanwege de te hoge kosten voor productie en distrubutie voor de oplage van bijna 118.000 exemplaren. De krant bestaat maar liefst 146 jaar!

Piet Bakker van de UvA en HU publiceerde onlangs bij de Nieuwe Reporter een lijstje met 10 suggesties om wat aan de kwakkelende krantenwereld te doen. Hij maakt daarbij soms wel en soms ook niet een duidelijk onderscheid van de toekomst van de (papieren) krant ten opzichte van het voortbestaan van de journalistiek in bredere zin van het woord.

1 reactie

  1. Miriam van der Have op 26 maart 2009 om 13:03

    Ha Peter, ik zie dat je ook op De Nieuwe Reporter hebt gekeken. Dat is een van de sites waar ik kijk of er nog iemand met een briljant idee voor de kranten komt. Maar op de een of andere manier wordt iedereen beperkt door zijn/haar eigen achtergrond. Journalisten weten te weinig van techniek en denken te vaak dat geld niet belangrijk is. Uitgevers denken dat je een krant multimediaal kunt maken door journalisten een camera te geven. Techneuten denken dat de techniek de Heilige Graal is.

    Maar een echte oplossing is er voorlopig nog niet.

    Ik hoop je binnenkort weer eens tegen te komen…