Crossmediaal denken maakt nieuwe uitgevers

Naarmate bedrijven meer crossmediaal kunnen functioneren, vindt vrijwel automatisch een herpositionering plaats richting de rol van een moderne uitgever, die vooral veel van zijn ‘klanten’ leert.

Ook de NOS is zo een ‘uitgever 2.0’. Grafisch gerichte uitgevers zien in de NOS natuurlijk helemaal geen uitgever: ‘Ze drukken niet, dus ze zijn geen uitgever’. Toch is er veel te leren van de wijze waarop de NOS haar bedrijfsprocessen heeft georganiseerd. TV, teletekst, web en mobiel zijn elkaar versterkende kanalen, gedreven vanuit één redactieteam, waarbinnen iedereen goed weet voor welke kanaal welke output moet worden geleverd om zo aan de wens van de gebruiker te voldoen.

Met sociale netwerken, weblogs en twitter leert de NOS ook meer van haar consumenten, waardoor inhoud beter afgestemd kan worden op verschillende doelgroepen. Ook bij hen is de tijd van monomediaal verzenden verschoven naar crossmediaal communiceren. Veel 1.0 uitgevers bieden ook soortgelijke technieken, maar het ontbreekt vaak aan teams die de bewegingen van het gebruik van die tools in kaart brengen. Daardoor blijven ze vaak qua advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen hangen in snel verouderende uitgangspunten.

NOS from Merge Media on Vimeo.