‘Show Me The Money’: de perfecte balans tussen content, netwerken, sfeer en tijd

Met meer dan 6400 ‘leden’ is Dutch Media Professionals het meest uitgebreide netwerk van media specialisten in ons land. Vrijwel alle disciplines zijn vertegenwoordigd in een virtuele organisatie 2.0, die zo af en toe een ongekend 1.0 hoogtepunt weet neer te zetten.

showme.jpg

Plaats van handeling was vandaag de Lichtfabriek in Haarlem. Ik moet gokken, maar volgens mij een kleine 500 deelnemers die slechts 50 euro hoefden te betalen voor een dag vol inspiratie. Juist deze laagdrempelige benadering maakt dit event tot zo een ongekend succes. Doe ik er goed aan door te suggereren dat de sfeer te vergelijken is met de sfeer van een 3 daags – relatief veel duurder – event zoals Picnic? Tuurlijk, het is maar net hoe je je voelt, maar ik vond ‘Show Me The Money’ het top evenement van het jaar.

smtm1.jpg

Jeff Jarvis – auteur van het boek ‘Wat Zou Google Doen?’ tijdens een Skype sessie.

Het centrale vraagstuk ‘Show Me The Money’ gaf natuurlijk niet het sluitende antwoord. Dat is er ook niet. Gewoon aan de slag gaan met nieuwe probeersels is het vaak gehoorde recept. Dat hoorden we afgelopen dinsdag al tijdens ‘Crossmediaal in 2010′ en werd vandaag nog eens vanuit diverse andere standpunten herhaald en bevestigd. We weten dus waar we ons bevinden, maar nog niet waar we heegaan. Verdienmodellen verwarren ons al sinds de komst van on-line. De credietcrisis maakt het ons nog wat lastiger, terwijl de technologische ontwikkelingen ons uitdagen en ons toelachen, want de potentie is enorm, maar hoe houden we ons binnen al die bewegingen in stand? Dat is een vraag die ons als mensen ook weer dichter bij elkaar brengt.
Een event zoals vandaag neergezet laat zien dat we elkaar vooral als mens nodig hebben, samen denken, samen werken, samen verliezen, samen winnen. We leven in een periode waarin geld en verdienmodellen een andere dimensie krijgen. Ja, geld is nodig, maar blijkt steeds vaker niet het ultieme middel te zijn om met elkaar nieuwe uitdagingen en ontwikkelingen aan te gaan. En als mens te groeien.

smtm2.jpg

Dat werd vandaag duidelijk. Nee, het gaat dus niet om het medium, om de journalsitiek, om de technologie, maar wel over de vraag hoe we als mensen met elkaar willen omgaan. Informatie, commercieel bedoeld, redactioneel bedoeld, of amusement zijn onmiskenbaar belangrijke bronnen in ons bestaan. Maar we zijn verward door de overload aan zowel kanalen als inhoud zelf. We weten het niet meer. Deskundigen die selecteerden en selectie konden maken, moeten meerennen in de vaart van Twitter, Blogs en sociale netwerken. Kunnen we het allemaal nog bijhouden? Ik niet. Als ik twitter tijdens een goed verhaal, verlies ik dan eigenlijk niet aandacht, terwijl ik slechts één zin van 140 karakters opteken om een ander te laten zien dat ik erbij ben en er ook wat van kan zeggen? Voor wie doe ik dat eigenlijk? Iets om allemaal eens over na te denken.

Velen zullen inhoudelijk verslag doen van dit fantastische event (zie linkjes onderaan deze pagina). Op deze plaats wil ik slechts mijn gevoel verwoorden en mijn grote complimenten uitspreken voor iedereen die deze dag mogelijk heeft gemaakt. Dank daarvoor!

Twitter hashtag: #smtm09

Lees hier de inhoudelijke verslagen/videos:

smtm09.nl
Publishr – Over verdienmodellen
De Nieuwe Reporter
De Nieuwe Reporter (samenvattende video van interviews vooraf)
Publishr – Over Chris Thorpe
Mediaminds
Nederlands Medianetwerk
RTLZ