Weekendoverpeinzingen: Wat ben ik hier? Adviseur of uitgever?

puzzel.jpegIk vraag me met regelmaat af hoe mijn lezers (zo een 150-200 unieke bezoekers per dag) mij zien ten opzichte van hetgeen ik hier publiceer. Ben ik voor jullie een uitgever of een adviseur?

Wat ik ben, staat hier duidelijk op mijn website, met voldoende focus en duidelijkheid voor de markt die ik bedien. Maar klopt dat met het beeld, welke ik schets met de stukken die ik hier schrijf? Laatst sprak ik met iemand die mij duidelijk zag als uitgever: ‘Joh, wat ben jij toch aan het zenden, leuk hoor, ik lees al je stukken.’

Dat bracht mij vervolgens wel tot de vraag: ‘Leuk, maar wat doet men dan daarna?’ Zijn er vragen over gebleven, die vanuit de website naar mij toe kunnen resulteren in conversie, dus plat gezegd, omzet.

Dat is hetgeen wat mij dit weekend gaat bezighouden. Hoe zet je goede bezoekers resultaten om in conversie? Natuurlijk is het niet zo, dat er via de website nooit iets zou gebeuren. Deze week bezocht ik nog twee mogelijke nieuwe opdrachtgevers aan de hand van hun zoektochten op het web en bij mij uitkwamen. Leuk!!

Maar hoe geef je dat blijvende structuur? Hoe zit het spel in elkaar van de balans tussen bellen, mailen, fysiek netwerken, bloggen, social media gebruiken in relatie tot conversie? Meetbaarheid? Tja, ik spreek wel mensen die beweren dat ze alles kunnen meten en aan de hand van de cijfers hun agenda vullen. Op deze website ben ik blij met m’n SEO gereedschapjes en mijn Google Analytics om wat statistiekjes op te kunnen stellen. En het helpt, echt waar. Maar alleen dat vult niet mijn agenda…..

Maar hoe dan verder? De inhoud van artikelen dan als aandachtspunt? Ja, ik zend hier inderdaad veel. Ik geef antwoorden op vragen die ik ervaar vanuit de markt. Moet ik dat wel of niet doen? Ben ik teveel aan het zenden of moet ik juist artikelen maken die juist vragen opwerpen, waardoor mensen contact opnemen en dus resulteren in conversie? Hoe subtiel moet ik dat dan doen? Of is het zo doorzichtig dat de bezoekcijfers snel in elkaar zakken?

Ik ben gek op schrijven over het mediavak, en dat is op deze plek volgens mij ook wel voelbaar. Maar ik vraag me werkelijk af of ik er wel voldoende uit haal. Wanneer ik mijn ‘merk’ hier wil promoten, dan lukt dat wel. Gisteren zei iemand zelfs dat op twitter ‘Goedemorgen vanuit Velsen’ op zichzelf al een merk is geworden. Tja, leuk, denk ik dan. Maar wil ik hier met luit.nl alleen een merk zijn, een boegbeeld van iemand met kennis. Of wil ik vooral de adviseur zijn? Geef me eens antwoord. Moet dit weblog vooral omgebogen worden naar artikelen waarin ik juist vragen stel, of moet ik juist antwoorden blijven geven? Volgens mij een vraag die voor veel ‘eenmansweblogs’ geldt…

Want hoe je het ook bekijkt, sociale media (dus delen) is natuurlijk heel leuk, ik deel ook heel graag. Maar hoe juist is al dat delen ten opzichte van je doelstellingen als ondernemer. Ik ken vele succesvolle ondernemers, die amper op het web aanwezig zijn en al helemaal geen sociale media gereedschapjes inzetten. Dat scheelt een berg tijd. Sluiten dan die handel en gewoon weer op de 1.0 manier aan het werk? Zeg het me, wat verwacht u hier van mij?

Met dank aan @groetenuitblik voor de inspiratie voor de overpeinzing van deze week.