Het MediaParkJaarCongres 2010 was een inspirerende bijeenkomst waar alle media ontwikkelingen – veelal gericht op de crossmediale visie bezien vanuit het televisie spectrum – op voortreffelijke wijze werden belicht.

Suggestie voor volgend jaar: ‘Laat ook eens de media consument aan het woord’.

Grensverleggend waren de verhalen niet. Laurens van de Oever trapte af met een gedegen reeks getallen, opgetekend vanuit GfK Retail and Technology. De cijfers rondom mobiel, smartphones, streaming content thuis, 3D TV en mobiele content consumptie, lieten een duidelijk beeld zien van de groei in de huidige ontwikkelingen. Vooral de toename van smartphones met mobiele internet gebruikers – zo een 70.000 per maand – liet een prognose zien dat in 2015 75% van alle mobieltjes smartphones zijn met een internet connectie. De iPhone zorgt voor het meeste verkeer, terwijl de verkoop van Android toestellen snel toeneemt. Over de iPhone 4 kon in die verhouding nog niets gezegd worden.

De BBC liet bij monde van Erik Huggers voor de zoveelste keer zien hoe iPlayer de Britse media consumptie voor wat betreft televisie domineert. Nieuw is de komst van iPlayer op de iPad, de integratie van social media binnen het platform en het aanbieden van content van andere aanbieders.

Maurice de Hond snelde even binnen om op de verkiezingsdag nog wat prognoses de zaal in te slingeren en vooral om zijn nieuwe initiatief ‘schaduwkamer.nl‘ te introduceren. Naar zijn zeggen zijn veel politici enthousiast over deze vorm van digital burger participatie, waarbij de site alle besluiten van de Tweede Kamer aan de bevolking voorlegt. De Hond hoopt op minsten 100.000 serieuze deelnemers aan het platform.

Frank Volmer van de Telegraaf Media Groep kwam in het begin wat aarzelend over op de vragen van de goed geïnformeerde Hella Hueck van RTL-Z. Veel werd er gesproken over de ‘publieke’ omroepen Wakker Nederland en PowNed, maar het was te merken dat Volmer vooral zijn eigen visie verwoordde en minder vanuit het concern sprak. Hij staat kennelijk te ver van de operatie af om inhoudelijk te kunnen reageren. Ook het iPad terrein van de uitgever spetterde niet van Frank af. Hij mompelde iets over een aantal apps – gratis en betaald, maar slechts een filmpje spelend op de achtergrond liet zien dat ook TMG – net zoals zovele uitgevers – iets doet met de iPad.

Ik kon onmogelijk de gehele dag blijven, vanwege drukte met de nieuwsmarkt.nl start-up, dus moest ik vertrekken na het verhaal van Joris van Heukelom, die ‘zijn’ iPad verhaal hield met aardige cijfermatige onderbouwingen en in al zijn oprechte bescheidenheid optekeningen maakte van slechts een aantal titels binnen Sanoma die zijn weg zouden vinden richting de iPad. Van Heukelom wint er geen doekjes om door te stellen dat print echt niet zal verdwijnen onder invloed van de iPad. De iPad, maar ook toekosmtige apparaten van anderen, is volgens hem een extra kanaal, een toevoeging voor een andere vorm van content consumptie.

Het event werd overigens opgetekend met een enorme reeks kleinere standjes met heel veel aandacht voor 3D TV – met of zonder brilletje. Roeland Ordelman, Frank Kresin, Clair Boonstra en Ronald Brockman waren de vier standhouders die in korte persentaties hun product aan het publiek mochten tonen in de sessie ‘Scherm van de Toekomst’.

Grensverleggend was de inhoud – voorzover ik het ochtend programma kon beoordelen – niet. En dat is logisch. De honderden professionals zijn natuurlijk vanuit het beroepenveld al deskundig genoeg om zelf dagelijks de laatste ontwikkelingen te volgen. De sfeer was goed, de dynamiek van de ontwikkelingen was voelbaar. En juist dat is het goede nieuws. De verschillende sectoren lieten vooral positieve geluiden horen in een moeilijke periode van economische tegenslag. Een zeer geslaagd event, deze formule kan nog wel wat jaren mee in ons land.