Businessmodellen krantenuitgevers iPad apps iets te eenvoudig

persgroep.gifKrantenuitgevers geven hun content doorgaans gratis weg of vragen hooguit 79 cent voor niet-abonnees, die na de gratis download van de app, per krant afrekenen. Achterliggende advertentiemodellen bestaan doorgaans niet.

Ook Persgroep komt met serie apps

Deze week kondigde ook de Persgroep een serie iPad apps aan met bovenstaand model. Een beetje zoals NRC het doet. Heb je een abonnement, dan kan je gratis elke dag (om 15:00 uur) NRC downloaden in een app omgeving, die geen enkele echte toegevoegde waarde biedt ten opzichte van papier.

Uitgevers houden zich te weinig bezig met het veranderen van de mogelijke actualiteitsvraag van nieuws bij hun consumenten. Push notifications middels filters, zoals in ontwikkeling bij Nieuwsmarkt.nl en al in werking bij nu.nl, zijn nauwelijks terug te vinden bij de traditionele uitgevers.

Anderzijds is het te verwachten dat uitgevers die nu met een snelle eerste ‘probeerversie’ op de markt verschijnen, toch gaan nadenken over nieuwe mogelijkheden. Het is veelal met de titel een plekje reserveren en dan pas aan de slag met nieuwe advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen.

In die zin komt de iPad – en mogelijke ook andere tablets – qua timing precies op tijd op de markt die voor uitgevers behoorlijk onder druk staat. Niet alleen qua kosten van productie en distributie van papier, maar vooral ook ten aanzien van actualiteit in een 24/7 on-line modus van gebruikers van mobiele apparaten. Toch zijn de redacties doorgaans niet zo innovatief en houden vast aan oude 1.0 redactiestatuten.

En dat is jammer, uitgever en aandeelhouders zien veel in nieuwsdistributie via mobiel on-line. Maar zowel de journalistiek als de commercie hebben nog veel vragen te beantwoorden. Dus de consument kan zich nu nog vermaken met de gratis apps en zo nu en dan 79 cent doneren voor oud nieuws. Maar dat zal zeker gaan veranderen.