Weekendoverpeizing: Kranten in de toekomst 2 tot 3 keer per week op papier

stapelkranten.pngHet dagelijks verschijnen van kranten zal in de nabije toekomst eerder uitzondering dan regel zijn. In een klein land als Nederland is die positie misschien voorbehouden aan de Telegraaf en misschien één of twee gratis dagbladen, zoals Spits en/of Metro. De rest van de krantenuitgevers zullen zich moeten opmaken voor het drastisch verlagen van de verschijningsfrequentie, althans in print.

FD doet kleine ingreep in aanbod van de krant op zaterdag

De verschuiving van ‘breaking news’ naar diepgang en analyse is al jaren gaande, de strijd om actualiteit was eigenlijk al gestreden met de komst van rdaio en televisie, maar is na internet nu nog verder verscherpt met de komt van mobiel. Echter die laatste ontwikkeling biedt juist uitgevers wel weer de kans de strijd aan te gaan op het gebied van het ‘hier en nu’. En met mobiel zouden de uitgevers nieuwe verdienmodellen kunnen ontwikkelen. Op het web hebben de uitgevers die kansen min of meer laten liggen door content gratis aan te bieden in de hoop dat de advertentie inkomsten dat allemaal wel goed zouden maken. De relatie met adverteerders is daardoor verstoord.

De verschuivingen in het media consumptie gedrag kenmerken zich als volgt. Print zal steeds vaker verschijnen met analyse en diepgang en zal dus minder inspelen op de actualiteit van het moment. Kijk naar Vrij Nederland en HP, van oorsprong kranten, nu weekbladen, welke je op je gemak in het weekend kunt consumeren. Er is geen enkele ‘druk’ meer op actualiteit.

Het web is veel meer een bron van zoeken en vinden geworden, de laptop, de browser is een individueel stuk gereedschap in een ‘lean-back’ of ‘lean-forward’ modus. Het is nog steeds een apparaat welke je aan- en uitzet, net zoals de radio en de televisie.

Mobiel is 24/7 onafhankelijk van de plek waar je bent. Dat biedt mogelijkheden tot het brengen van ‘breaking news’. Dat biedt uitgevers enorme kansen op smartphones en tablets. Natuurlijk vergt dat een redactie, die daar dan ook op inspeelt en dus geen ‘print deadline denken’ meer toestaat. Dat is te bereiken door de frequentie van print te verminderen. Daarmee worden aanzienlijke kosten besparingen gerealiseerd, die de journalistiek ten goede zou kunnen komen, als een juist verdienmodel voor mobiel wordt ontwikkeld.

Die sommen worden misschien wel bij een paar uitgevers gemaakt, maar voorlopig haast iedereen zich nu nog vooral gratis apps te ontwikkelen om er maar bij te horen. En dat is jammer, want bij een uitgekiende balans tussen print, web(browser) en mobiele apps, ziet de toekomst van uitgevers er volgens mij zeer zonnig uit. Een nieuwe visie op de relatie met adverteerders, maar vooral ook met de steeds meer eisende media consument hebben daarbij de hoogste prioriteit.