Weekendoverpeizing: bij Ronnie Overgoor, bij de Rabobank, uit Adformatie

Deze week maak ik weer eens mijn eigen overpeinzingen. De afgelopen twee weken was ik erg druk met de startup ‘nieuwsmarkt’ Inmiddels geleerd dat ik daar vooral niet veel over moet zeggen zolang alles nog niet klaar is. Daar kom ik volgende week op terug. Nu eerst Ronnie Overgoor, de Rabobank en Adformatie.

ronnie.pngDeze week was ik op uitnodiging van Klaasjan Tukker van Adobe in gesprek met Ronnie Overgoor van BlueShots TV. Natuurlijk trots dat ik eindelijk eens werd uitgenodigd. Maar ja, ik ben geen ‘captain of industry’. Heb geen tientallen of honderden medewerkers en ben ook geen miljoenen bedrijf. Dus eigenlijk heel leuk dat ik nu als gewone ZZP’er ook even de camera in mocht kijken. Ronnie dacht bij mij nog net iets teveel aan ‘print’, een imago waar ik wel degelijk veel historie mee heb, maar tegenwoordig – en dat is rekbaar – doe ik eigenlijk veel meer dan alleen print. Ronnie memoreerde bij mij het woord ‘crossmedia’, een woord welke in ons land aan slechts weinige personen ‘verbonden’ is. Beetje trots mag je daar dan wel op zijn, alhoewel ik zelf duidelijk aangaf dat die term qua beweging wel zijn langste tijd heeft gehad. Leuk om over een maandje de filmpjes van in totaal 5 gasten (de 5 komt van CS5) te zien. Ik houd jullie op de hoogte.

rabo.pngVervolgens hield ik afgelopen donderdag een presentatie bij één van ’s lands meest democratische banken, de Rabobank. Ik bankier er zelf ook, maar dat terzijde. Het ging over de verschillen tussen eReaders en iPads in zowel zakelijke- als persoonelijke omgevingen. Leuk was het spel der argumenten op uitnodiging van Roy Duffels. De eReader voorstanders – ja, die met eInk zwart wit schermen – hielden hun mond stijf dicht en konden het geweld van de iPad ‘gadget’ liefhebbers niet echt waarderen. Ik probeerde één en ander in perspectief te plaatsen, maar niemand wilde ook maar iets ten nadele van de iPad horen, hoe ik ook aangaf zelf ook enthousiast te zijn over het ‘hebbeding’ van Apple. Naderhand een e-mail van de organisatie, dat het verhaal wel degelijk de nodige nuances aanbracht in de wijze waarop ‘digitaal lezen en schrijven’ er over enige jaren uit zou kunnen zien. Stylus pennen en vituele toetsenborden, tja, wie weet praten we onze comments wel bij elkaar en luisteren we alleen nog naar documenten. Zouden lezen en schrijven dan echt modeverschijnselen zijn geweest?

pieter.pngDan is het vrijdag, rolt de Adformatie binnen. Ik houd wel van een goede partij lachen. Dat kon meteen al op de voorpagina. Persgroep baasje van Thillo zal wel minder gelachen hebben om de bemoeizucht van afscheid nemend hoofdredacteur Broertjes van de Volkskrant, die zich ineens met de commercie gaat bezighouden. Hij begrijpt niet waarom adverteerders massaal wegblijven bij ‘zijn’ mooie media producten. Ja, die krijg hij natuurlijk keihard terug na het ‘Advertiser’s Summit 2010′. En dat is logisch. Als uitgevers en hun redacties nu eens na zouden denken over overleven zonder adverteerders, zou dat wel positief worden opgepakt. Adverteerders zijn het spel van de uitgevers zat met 80-90% korting en het geldspel via de mediabureaus. Hoe lang blijft die tussenschakel nog bestaan in tijden van hoogwaardige automatisering? Kennelijk nog net zolang als het denkbare voortbestaan van uitgevers in de huidige – overjarige – businessmodellen. En dat duurt al lang. Bij Ronnie deed ik de oproep aan uitgevers eens wat sommen te maken hoe zij zonder adverteerders toch zouden kunnen overleven. Ja, we kwamen weer op de ‘iPad’-achtigen uit, maar dan zonder die overbodige geldverslindende ‘bewegende’ advertenties. En dan kan een ‘digitale krant’ wel de helft van het papieren blad gaan kosten. Prettig weekend.

1 reactie

  1. Peter Villevoye op 21 juni 2010 om 01:08

    Ik vroeg ooit (nog voordat Marktplaats.nl furore maakte) aan een Volkskrant-bobo waarom ze geen “1-in-4” formule oppakten: 1 mini-advertentie in 3 papieren uitgaven, inclusief één superhippe online-advertentie. Maar dat vonden ze een gevaarlijk en dwaas idee, een bedreiging voor hun solide “business model”…