NRC ‘slanker en slimmer’

Onder die naam krimpt NRC met 30 man. De uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next, bijbehorende website en de digitale smartphone/tablet uitgaven. 30 man eruit, concept blijft volgens analisten nagenoeg hetzelfde. Kan het anders?

logo_nrc.png

Ik schreef in april en september al over andere verschijningsfrequenties van de papieren krant en daarmee mogelijk andere vormen van krimp. Zou NRC ook andere wegen hebben kunnen bewandelen en zou dat dan net zoveel banen hebben gekost? NRC is inmiddels een relatief kleine landelijke krantenuitgever geworden in ons land. Je zou je kunnen afvragen of de uitgever, die eerder onder de PCM paraplu viel wel zoveel uitgeefproducten zou moeten blijven maken in een dagelijkse frequentie.

vandermeersch.pngHoofdredacteur Peter Vandermeersch ziet als belangrijkste oorzaak de dalende advertentie inkomsten en het aantal dalende aantal abonnees. Dat zijn echt al heel lang heel oude argumenten, waarachter een uitgever zich eigenlijk niet meer zou mogen verschuilen. Als zulke argumenten nu in 2010 nog moeten resultaten in het verlies van 30 banen, dan heeft NRC veel te lang struisvogel politiek bedreven. Maar Vandermeersch kan daarvan niet beschuldigd worden, hij is immers pas sinds 1 september eindverantwoordelijk voor de redactionele invulling.

Natuurlijk was de modernisering – eind 2009 – van een aantal huisstijlen leuk, spannend en verjongend, maar niet echt nadenken over nieuwe uitgeefconcepten, resulteert uiteindelijk ook met een nieuw logo in structurele achteruitgang. NRC Handelblad heeft nu zo een ‘kleine’ 190.000 betalende abonnees en is daarmee toch nog steeds de vierde krant van ons land. In 2006 werden er dagelijks nog bijna 220.000 stuks verkocht. Zorgelijker is de situatie rondom nrc.next. NRC bedacht next in de tijd dat gratis kranten het ‘gewone’ volk overspoelden. NRC wilde een kwaliteitskrant op tabloid voor hoger opgeleiden, die dan ook met gemak zouden willen betalen. Er blijken slechts 70.000 mensen bereid te zijn dit te doen en het aantal stijgt slechts zeer langzaam.

nrc.jpgNadat de Persgroep NRC had verkocht leek het er even op dat de nieuwe eigenaren (onder leiding van investeerder Egeria) in staat zou zijn en volledig crossmediale opzet te ontwikkelen samen met zender ‘Het Gesprek‘. Jammerlijk genoeg mislukte dat door het voortijdig faillisement van die zender.

gesprek.jpgDe crossmediale ambities van NRC worden slechts ten dele waargemaakt. De iPhone/iPad app heeft wel een – beperkt – verdienmodel, maar loopt achter de redactiestatuten aan. De app levert pas het ‘ouds’ van die dag om 15:00 uur voor 79 cent. NRC werkt momenteel aan een nieuwe app en nodigde onlangs op een zaterdag diverse app ontwikkelaars uit om hun kennen en kunnen met elkaar in één bijeenkomst te tonen.

Ik zou als uitgever stoppen met nrc.next (de abonnees NRC handelblad aanbieden), NRC handelsblad moderniseren (misschien tabloid of een ander kosten besparend formaat) en nog meer richten op analyse en diepgang, maar wel als avondblad blijven verschijnen met misschien wel een iets lagere frequentie (vrijdag laten vervallen?). Vervolgens de website beperkt achter een ‘metered pay-wall’ plaatsen, stoppen met de verouderde ePaper versie en een niet al te duur betaalde smartphone/tablet app laten ontwikkelen met alleen actueel breaking news in korte berichten. Voor de zaterdagochtend zou ik kiezen voor een tijdschrift. Dan geef je ook gehoor aan ‘slimmer’ en dus niet alleen aan ‘slanker’.

Hopelijk kan de nieuwe chef internet Ernst-Jan Pfauth (24) het roer tijdig keren in goede samenwerking met Vandermeersch, want zijn jeugdigheid is tegenwoordig meer bepaland voor het leesgedrag van nieuwe doelgroepen dan de zittende orde, die zich (te) exclusief richt(te) op papier. En dat kost dus (helaas) 30 verouderde banen.

bron: foto (bewerkt) Peter Vandermersch (De Nieuwereporter)