Steve Jobs: nog nooit was één mens zo onlosmakelijk verbonden met één merk

Gisteren overleed Steve Jobs op 56 jarige leeftijd. Hij zal wereldwijd gemist worden als één van de meest visionaire ondernemers in vooral de media- en entertainment industrie. De laatste jaren was zijn focus gericht op de consumentenmarkt, met de iPod, iTunes, iPhone en iPad als tegenwoordige kroonjuwelen.

• Vele persoonlijke – historische – herinneringen aan de keynotes van Steve Jobs tijdens Seybold Seminars San Francisco en WWDC in San José

Toch is Apple meer dan alleen die producten en diensten. Apple heeft ook in de zakelijke markt innovaties teweeg weten te brengen, die vandaag de dag als normaal worden beschouwd en derhalve bijna zijn vergeten. Op 25 augustus nam Steve afscheid als CEO van Apple, op deze plek tekende ik toen al wat opzienbarende ontwikkelingen op uit de tijd van Desk Top Publishing, aanvankelijk in de uitgeverij wereld, kort daarna ook in de audiovisuele wereld.

In de laatste zin van mijn bericht op 25 augustus schreef ik: ‘Hij mag dan als CEO de dagelijkse leiding hebben overgedragen, maar zijn visionaire eigenschappen zullen nog vaak geraadpleegd worden.’ Het heeft niet zo mogen zijn. Cupertino zal straks bij het zien van het daglicht van deze dag vooral rouwen om het overlijden van Jobs. Een zeer gedreven man met een scherpe technologische visie, een helder mensbeeld, focus voor het gemak voor de klant, een man die geen tegenstand accepteerde, een man die elke dag iemand een compliment kon geven maar ook genadeloos kon afblaffen, een man die als geen ander kon presenteren, maar vooral dé man die zo sterk met één merk verbonden kon zijn.

Het bekende filmpje ‘Think Different’ ingesproken door Steve Jobs

Prachtige ‘memorial’ gemaakt door Antonio Romero Wijnmaalen.