Het ontrafelde technische bouwproces van een webproject

Opdrachtgevers vragen zich vaak af wat er nu precies gebeurt bij het bouwen van een website. Een verbouwing in de badkamer, keuken of zelfs tuin is vele malen concreter. Wat er allemaal komt kijken bij het bouwen van een webiste, vertel ik in een (engelstalig) interview met David Waumsley.

Lees meer

Effectief communiceren van vacatures

Natuurlijk hebben alle grotere uitzend- en arbeids(bemiddelings)bureaus grote systemen voor de aanmaak, bewerking en toonbaar maken van vacatures op hun websites. Voor een middelgroot bureau op dit gebied ontwikkelden we een gerichte oplossing die zijn effectiviteit dagelijkse bewijst.

Lees meer

Hyperlocal Academy succesvol van start

Afgelopen donderdag werd de aftrap gegeven voor een door het StimuleringFonds voor de Journalistiek gesubsidieerd project om hyperlokale nieuwssites te innoveren in bereik, techniek en business modellen. Een tweede ronde staat gepland voor november.

Lees meer

Aandelenmarkt niet onder indruk van Apple noviteiten

‘They did it again’, was mijn eerste gedachte bij het tonen van de slide ‘One More Thing’ door Apple CEO Tim Cook. Na een zeer uitgebreide demo van de iPhone6 en ApplePay, zou er nog ‘iets’ komen. Het werd de AppleWatch. De koers daalde vrijwel onmiddellijk na de aankondiging.

Lees meer

Het blijft ‘worstelen’ met businessmodellen voor on-line content

Twee jaar na het ‘nieuwsmarkt’ onderzoek, gerealiseerd met steun van het Stimuleringsfonds voor de Pers, is er nog niet zo heel veel veranderd in de zoektocht naar on-line businessmodellen bij de verkoop van al dan niet gepersonaliseerde content. Ook de relatie met adverteerders staat bij digitaal ‘ veelal op achterstand’.

Lees meer

PageLines gooit de boel weer om

Het Californische bedrijfje PageLines zette enige jaren geleden met het WordPress thema ‘Platform Pro’ een geheel nieuwe standaard neer voor webdesign. Het thema werd ondanks een forse prijs vooral geprezen door vooral creatieve ontwerpers. Die positieve houding verdween toen Platform Pro eenzijdig werd terug getrokken uit de markt en vervangen werd door PageLines, naar de naam van het bedrijf.

Lees meer

Cleeng geen startup meer, maar wel jong bedrijf in ‘betaalde content’

Cleeng startte twee jaar geleden als betaaldienst voor online content. De vergelijkingen met Google One Pass werden snel gemaakt, maar Cleeng lijkt zich niet neer te leggen bij de ‘grootmacht’ en vindt diverse posities van klein tot groot in alle vormen van on-line betaalde content. Met name de gratis plugins en dito instap voor diverse (opensource) content management systemen staan garant voor een brede reeks toepassingen.

Lees meer

Herkansing voor print-on-demand oplossing voor kranten en tijdschriften

Het on-demand printen van kranten en/of tijdschriften is al eens eerder geprobeerd. Tot nu toe met weinig succes. Daar lijkt Maganews uit Zweden verandering in te gaan brengen. Met behulp van printtechnologie van Ricoh en een uitgekiend ontwerp kunnen onbemande kiosken in twee minuten een royaal aanbod aan kranten of tijdschriften printen.

Lees meer

MailChimp geheel vernieuwd

De humor van de MailChimp ontwikkelaars heeft ruimte gemaakt voor een meer zakelijke opbouw van hun populaire e-mail marketing web applicatie. De volgordelijkheid van de bediening is in een logischer samenhang bijeen gebracht. Opvallend is de editor, die met aanzienlijk meer mogelijkheden stukken flexibeler is geworden.

Lees meer

Sanitair- elektro- en klimaatbranche omarmt webshops

De sanitair- elektro- en klimaatbranche omarmt in snel tempo de inzet van webshops. In de regio Velsen/Haarlem experimenteren een aantal kleinere en grotere bedrijven met hun eerste stapjes in de richting van digitale verkoop van hun assortiment. De Technische Unie Haarlem is initiatiefnemer van een uniek concept.

Lees meer

LUIT.nl gaat intensiever samenwerken met 24app.nl

LUIT.nl gaat intensiever samenwerken met 24app.nl uit Krommenie, specialist op het gebied van online mobiele content publicatie systemen. Samen beschikken beide bedrijven over zowel technisch inhoudelijke kennis en vooral media workflow kennis rondom complexe crossmediale producties.

Lees meer

LUIT.nl gaat delen nieuwe media module ‘online vaardigheden’ invullen voor Hogeschool Utrecht

Het Centrum voor Communicatie en Journalistiek (behorend bij de Hogeschool Utrecht) gaat haar aanbod op het gebied van HBO en post-HBO trainingen fors aanpassen en nog verder professionaliseren. Daar waar ik voorheen vooral de modules cross- en social media invulde, verleg ik nu op wens van coördinator Harold Lukassen het accent naar praktische online vaardigheden.

Lees meer

LUIT Consultancy dit jaar 20 jaar actief in de mediamarkt

In het afgelopen kwartaal bestond LUIT Consultancy 20 jaar. In 1993 maakte ik de start binnen vooral het print segment en met name op het gebied van prepress workflows. 20 jaar later – inmiddels ‘omgedoopt’ tot LUIT.nl – bedien ik nauwelijks meer klanten in mijn oorspronkelijke markt. Consultancy heeft plaats gemaakt voor ‘producten met kennis’. Maar in alles wat ik doe blijft gedrevenheid voor de opdrachtgevers uitgangspunt.

Lees meer

Webshops vooral kwestie van assortimentskeuze

Kleinere retailers zeggen moeite te hebben met het onderhoud aan webshops. Ze klagen allereerst over hoge initiële kosten, maar na verloop van tijd zit de meeste energie in het up-to-date houden van de webshop in combinatie met de logistieke afhandeling.

Lees meer

Philips stopt met audio en video

Bovenstaand nieuws heeft ons land nauwelijks in beweging gebracht. Ons volkje legt dat soort nieuws snel naast zich neer. Is een vergelijking met Apple denkbaar? Hoe zouden we reageren als Apple zou stoppen met computers? Philips behaalt 80% van de omzet in slechts 5 landen.

Lees meer

Heeft Apple het gevoel met innovatie verloren?

Na het overlijden van Steve Jobs zou Apple volgens ingewijden geen last gaan krijgen van omzetverlaging, de waarde van het bedrijf en zeker niet het gevoel voor innovatie kwijtraken. Vele Apple werknemers zouden genoeg ‘genen’ van Jobs hebben ‘overgenomen’ om succesvol door te kunnen gaan.

Lees meer

LUIT.nl gaat identiteiten combineren

LUIT.nl gaat de websites luit.nl, peterluit.nl en nieuwsmarkt.nl combineren in één multisite/portal. Met nieuwe inzichten ben ik tot de conclusie gekomen, dat mijn on-line identiteit versnipperd is, hetgeen onduidelijkheid opwekt bij grote groepen opdrachtgevers.

Lees meer

Persoonlijke visie op 2012

U heeft het vast gemerkt, het was fors rustiger op luit.nl het afgelopen jaar. Had ik het dan rustiger? Bepaald niet, 2012 was het jaar van keuzes. In een lastige tijd creatief zijn, je gedachten ordenen en er dan ook naar handelen. Een overzicht, want dat bent u wel van mij gewend.

Lees meer

Reclame afkopen vreemd businessmodel

PWC publiceerde vorige week een korte samenvatting van het jaarlijks lezenswaardige rapport ‘Nederlandse Entertainment en Media Outlook 2012-2016’. PWC specialisten analyseren vele segmenten van de media- en entertainment markt en doen voorspellingen voor de komende 4 jaar.

Lees meer

Media te sturend in campagnes #tk2012

We denken te maken te hebben met flinke mannen en vrouwen die allemaal wel hun verhaal kunnen houden. De werkelijkheid is dat slechts een enkeling spontaan kan reageren op onverwachte gebeurtenissen. Zeker is echter wel dat ‘media geniek’ zijn niet automatisch goed leiderschap betekent.

Lees meer

KVGO in de cloud?

Het KVGO zou zichzelf versneld moeten omvormen naar een on-line netwerk omgeving. Nog meer reorganiseren vanuit het huidige beleid en de huidige marktontwikkelingen is een doodlopende weg.

Lees meer

WordPress Themes steeds geavanceerder

De tijd dat een website in WordPress ‘versleten’ werd als ‘alles op elkaar lijkende weblogjes’ ligt al geruimte tijd achter ons. Theme- en framework ontwikkelaars verleggen de technische- en creatieve grenzen steeds verder. De laatste editie van het PageLines Framework (2.2.1) is één van die bewijzen. De vorige editie bood al de eerste beginselen van…

Lees meer

Zou Microsoft de tablet markt echt kunnen veranderen?

Met de aankondiging van de ‘Surface’ gokt Microsoft op een vreemde combinatie van klanten. Enerzijds hoopt Steve Ballmer klanten bij Apple weg te halen, maar anderzijds gaat de Surface de concurrentie aan met de al bestaande klanten van Microsoft, die nu massaal Windows bij de software ontwikkelaar kopen voor de besturing van hun hardware, inmiddels veelal laptops.

Lees meer

Folderapp groeit in segment brievenbusreclame

Maar print is zeker niet dood. Dat bleek op de 15e ‘Dag van de Brievenbusreclame’ in de Philharmonie in Haarlem. Retailers en brandowners (groot en klein) experimenteren volop met apps, maar zien de korte termijn verkoopcijfers daags na verspreiding van één papieren folder op één moment bij miljoenen huishoudens, meteen toenemen.

Lees meer

Presentaties van MKB IJmond bijeenkomst 14 mei in IJmuiden

Op 14 mei hielden Jeroen van der Veen, Jeroen Bakker en Peter Luit drie inspirerende parallel lezingen over actuele ontwikkelingen in het media landschap voor MKB bedrijven. Samen met MKB IJmond, Rabobank Velsen, KvK en de bibliotheek Velsen zorgden zij voor een een goed bezochte bijeenkomst.

Lees meer

Mobiele Full HD schermen ‘vreten’ MB’s

Thuis is het allemaal geen probleem om met meerdere computerschermen beelden en/of films te downloaden. Het koperdraad en de daarop draaiend xDSL protocollen kunnen nog wat ‘wat hebben’, ondanks de opmars van glasvezel. Door ‘de lucht’ is het een andere situatie. 3G loopt tegen zijn grenzen aan en telecom providers rekenen steeds vaker hogere kosten boven de datalimiet.

Lees meer

Krantenwereld blijft onrustig

In ons betrekkelijk kleine landje blijft het onrustig rondom kranten. Alleen de Persgroep en lijkt betrekkelijk rustig door de stromachtige periode te laveren, of is het stilte voor de storm?

Lees meer