Verschillende doelen bij GLR/MediaCollege training over e-mail marketing met MailChimp

Als inspirerend docent probeer ik altijd op zoek te gaan naar de werkelijke doelen die mijn deelenmers in een training hebben. Zo stond ik deze week voor een groep van 8 deelnemers, allemaal werkzaam bij het Grafisch Lyceum Rotterdam en/of MediaCollege Rotterdam. Docenten, marketing communicatie medewerkers en bestuurders van de personeelsvereniging. Of ik wat over MailChimp kon vertellen.

• Automatisering en e-mail marketing kunnen in combinatie met goede koppelingen met verschillende CMS omgevingen in aanzienlijke kostenbesparingen resulteren, gecombineerd met een groter effectief bereik

Het in kaart brengen van de verschillende wensen viel niet mee, alsmede op voorhand de verschillende doelen in kaart brengen. Ik gokte niet op slechts een avondje ‘praktijk’. Dat zou te rommelig worden met volgens mij op voorhand nogal uiteenlopende doelen. Dus aan de slag met een goed stuk basiskennis rondom MailChimp en hier en daar een uitstapje om tijdens de uurtjes erachter zien te komen wie er nu eigenlijk wat wil.

Want e-mail marketing staat niet op zichzelf. Dat ontdekte ik ten telkenmale gedurende deze training en het was leuk om me te verdiepen in de workflows van enerzijds de crossmediale aanpak van de trainingen brochure (nu deels offline en online, maar nog niet helemaal goed), de nieuwsbrief (nu in print, straks alleen digitaal) voor het personeel en tot slot de nieuwsbrief naar de externe relaties van het MediaCollege, nu ook nog alleen in print. Allemaal losse stukjes werk, naast de beide websites GLR en MediaCollege. De laatste in WordPress, de eerste in Agile.

Zo een ‘cursus’ MailChimp kan je dan op meerdere manieren benaderen. Ik koos voor een goede mix van theorie, praktijk, maar vooral ook de zoektocht naar doelen en toepassingen binnen de drie groepen deelnemers. Het viel op dat automatisering niet de primaire gedachte was van de deelnemers, maar uiteindelijk wel de ogen deed openen, doordat ik juist veel aspecten liet zien die de workflow aanzienlijk zou kunnen vereenvoudigen door zaken zoveel mogelijk te automatiseren.

Al met al een geslaagde bijeenkomst, waarbij bijgaande presentatie (de algemene versie die ik op SlideShare heb geplaatst) slechts een kleine rol speelde. Het ging om live interactie met de deelnemers, een één op één vraag- en antwoord dialoog. Elkaar in de ogen kijken, elkaar begrijpen, lachen, tussendoor praten over het gewone leven en de dagelijkse zaken die een rol spelen in hun beroep op deze bijzondere MBO opleidingl in het media landschap.