Uitgever Willem Sijthoff: ‘Kleine groep kiest voor puur digitaal’

Papier heeft volgens Willem Sijthoff niet afgedaan. De 48-jarige ondernemer gelooft in het concept ‘one price does it all’, ofwel je wordt lid van een titel en je krijgt alles: digitaal én print. Kloppen de beweringen van Sijthoff?

• Vertrek bij FD Mediagroep leverde Sijthoff volgens diverse bronnen 20 miljoen euro op

Sijthoff staat bekend als een doorzetter, zelfs de titel ‘drammer’ misstaat hem niet. Zijn naam wordt in uitgevend Nederland maar al te vaak genoemd, zo blijkt ook uit een artikel in Vrij Nederland (VN). Met zijn uitgeverij Sijthoff Media Groep geeft hij vakbladen uit als Binnenlands Bestuur (half oktober 2013 gekocht) en Adformatie (AdfoGroep). Deze laatste titel gaat spannende tijden doormaken. De abonnees krijgen het blad nog steeds gratis in de bus, terwijl eind 2013 het einde van gratis al werd aangekondigd. Sijthoff verwacht dat van de huidige 26.000 abonnees er 10.000 zullen overstappen op een betaald abonnement. Ongetwijfeld zal hij sommen hebben gemaakt dat de inkomsten van gratis plus de advertentie inkosten lager zullen zijn dat de abonnementsinkomsten van 10.000 abonnees plus wat lagere advertentie inkomsten, maar ook lagere drukkosten.

NRC

willem sijthoffOok gaat het gerucht dat Sijthoff hernieuwde belangstelling zou hebben voor NRC. Investeerder Egeria zou er van af willen. Sijthoff deed al eerder een poging NRC over te nemen, na zijn ervaringen met FD/BNR, welke hij o.a. samen met investeerder HAL in handen kreeg. Met Young & Connected (o.a. KidsWeek) bewijst Sijthoff met print nog voldoende potentie te zien voor verschillende doelgroepen. Ondanks zijn liefde voor print bewees Sijthoff (foto) ook voldoende crossmediale synergie te zien. Dat was vooral het geval met FD in combinatie met BNR. Uiteindelijk ging de oplage van het FD in al zijn vormen omhoog en namen luistercijfers van BNR toe in combinatie met synergetische advertentiemodellen tussen krant en radio.

2020

jeroen smitHoogleraar journalistiek Jeroen Smit (foto) verschilt fors in de visie van Sijthoff rondom print. In het artikel in Vrij Nederland zegt Smit te beweren dat het einde van papier nabij is. Maar daarentegen beweert hij dat het nog tot 2020 zal duren voordat er geen papieren NRC meer zal verschijnen. Sijthoff zou dan nog ‘slechts’ 5 jaar de tijd hebben om zijn mogelijke investering terug te verdienen. Tot die tijd kan Sijthoff zijn bewering ‘one price does it all’ in ieder geval nog uittesten.