Advies met toegevoegde waarde is vooral bedoeld voor klanten die hun online communicatie op orde willen hebben, liefst in combinatie met het offline media. Hoe doe ik dat om de juiste match te bereiken met het maximale resultaat?

Dat stuk meerwaarde is opgebouwd uit vooral een historisch- en toekomstige perspectief van het gehele media landschap. En dat speelveld is veelomvattend en de ‘pijn’ kan in zowel grote als kleine problemen zitten. Die ‘pijn’ vertalen in ‘voordelen’ voor de klant vergt van beide spelers de nodige inspanningen. De positionering van de opdrachtnemer moet passen bij de vraag van de opdrachtgever. Die match is cruciaal voor het slagen van een project.

Gewoon een ‘websiteje’ willen hebben resulteert vaak niet in de juiste match

Intake

Tijd is kostbaar, maar aandacht belangrijk. In de loop der jaren heb ik ervaren dat een eerste intake (via de website) de meeste duidelijkheid verschaft in de gewenste online doelen van een mogelijke opdrachtgever. Samen met zovele potentiële opdrachtgevers zijn zoveel zinloze uren verloren gegaan vanwege het feit dat een eerste kennismaking doorgaans rommelig en ongestructureerd verloopt. Voor je het weet ben je beiden een uurtje verder, zonder dat beide partijen elkaar de duidelijkheid hebben kunnen geven of zij een match voor elkaar zijn.

Ik word enthousiast van projecten met echte concrete online bedrijfsdoelstellingen die bereikt moeten worden

Daarom was een online intakeformulier een goed besluit om die duidelijkheid wel te kunnen krijgen. Het vergt voor de potentiële opdrachtgever niet veel meer dan 10-15 minuten tijd om in te vullen. Hij of zij hoeft er de deur niet voor uit en de focus blijft gericht op het werkelijke doel: ‘Hoe kan ik Peter Luit zo goed mogelijk informeren over mijn on-line doelstellingen met een nieuw te ontwikkelen website?’

Hoe dan verder?

Na het invullen van het formulier wordt een oordeel geven of de opdracht valt binnen jouw doelstellingen, mijn competenties, maar ook binnen een haalbaar budget. Doelstellingen/wensen, competenties en budget vormen samen het begin van de basis voor een juiste match.

Nee, dat is dus niet saai en onpersoonlijk, maar een tijdsbesparend ‘filter’ voor beide partijen. In mijn praktijk heb ik al zo vaak ervaren dat de mogelijke klant eigenlijk geen huiswerk heeft gedaan ter voorbereiding van de vraagstelling. Het formulier helpt daarbij. Weet je de meeste vragen niet in te vullen, dan is het formulier vooral bedoeld als handleiding met de juiste vragen die je voor jezelf moet beantwoorden. Zie het formulier dus als een eerste vorm van toegevoegde waarde.

Toch bellen?

Ik ken collega consultants die bewust hun telefoonnummer niet op hun website vermelden om te voorkomen dat er onbedoeld een half uur heen en weer wordt gesproken zonder duidelijke structuur. Het overkomt mij ook wel eens (ik heb mijn telefoonnummer wel op de site staan). Ik vraag dan beleefd of ‘we’ eerst even kunnen linken via LinkedIn en dat ik dan vervolgens een link van het formulier zal sturen. Streng he? Nou, niet echt. Op zo een moment ben ik druk bezig met een project voor een klant die mijn proces respecteert en van mij het maximum verwacht. Dat verwacht de mogelijke nieuwe klant straks ook.

Het volgende gesprek is voor mij een duidelijk filter: ‘Ik ben niet zo van LinkdIn of een formulier, ik neem mijn wensen het liefst nu even telefonisch door’

Ervaringen

Met voldoende gesprekken mag ik met enige bescheidenheid stellen dat een eerste telefonische intake nauwelijks resulteert in succesvolle projecten. Zelfs een volkomen onvoorbereid gesprek op kantoor blijkt achteraf inhoudelijk gezien volkomen onnuttig te zijn geweest. Was het dan niet leuk? Jazeker, het was juist heel gezellig, maar die gezelligheid had te weinig focus. En dat is verspilling van kostbare tijd. Niet alleen van mij, maar vooral ook van uzelf.

De match

Nee, de match is zeker geen toelatingsexamen, maar voor beide partijen een gevoel van onderling respect voor doelstellingen/wensen, het proces en het daarbij horende budget. En ja, zodra die match er is, dan zullen er nog genoeg kopjes koffie gedronken kunnen worden om die match te vertalen in een goed product. En dan mag dat best ook eens in een ontspannen sfeer, waarbij we elkaar wellicht ook persoonlijk iets beter leren kennen. Niet raar toch?