Alleen een nieuwe look&feel zou voor kennisvereniging CMBO niet genoeg zijn. De ‘core business’ van de kennisvereniging in de mediabranche is gericht op het organiseren van events. Dat was de basis van de ‘verbouwing’

Lees meer

Vaak is de beveiliging van een website voor onze opdrachtgevers een soort onvermijdelijk sluitstuk. Het laatste jaar heeft vooral in het teken gestaan van http/ssl, het bekende groene slotje. Maar dat zegt slechts iets over de wijze waarop data versleuteld wordt verstuurd vanaf de server naar de browser en (eventueel) terug vanuit bijvoorbeeld een webshop of contactformulier.

Lees meer

De komst van de verwachte nieuwe tekst editor in WordPress – Gutenberg genaamd – zal naar het zich laat aanzien nog wel even op zich laten wachten. De laatste versie laat nog teveel gebruikers ongemakken zien. Dat betekent ook dat de release van WordPress versie 5.0 voor 2018 nog geen vaste datum heeft in de planning.

Lees meer

Veel websites bestaan uit pagina’s en berichten. Zo zijn de meeste content management systemen als basis ingericht. Pagina’s voor de wat meer ‘blijvende inhoud’ en berichten voor de ‘actualiteit’. Wat zijn bedrijfstoepassingen en hoe worden deze gemaakt?

Lees meer

De eindgebruiker van een gemiddelde WordPress website zal met versie 4.9 weinig uiterlijke innovaties zien. Veel ‘leuke dingetjes’ zijn vooral terug te vinden in een aantal widgets, voor audio, video en de eenvoudiger plaatsing van beeld in een tekstwidget. Daarnaast is er wederom veel onder de motorkap gebeurd, zoals een verbeterde beveiliging tegen hackers. Met de komst van 5.0 wordt een nieuw tijdperk ingeluid.

Lees meer

Verreweg de meeste websites zijn opgebouwd uit een reeks ‘losse’ pagina’s en bij een website met regelmatige nieuwsberichten een blog tijdlijn. Natuurlijk is dat makkelijk te begrijpen, ook voor de eindgebruiker. Maar deze structuur is doorgaans niet effectief voor zoekmachines en is – veelal pas achteraf bekeken – relatief duur in onderhoud. Hoe pak je de voorbereidingen op juiste wijze aan?

Lees meer

Je website zit vol met techniek. De basis is in veel gevallen WordPress. De markt van uitbreidingen (vormgevingstemplates, plugins) is enorm. Op welk gebied neem je zelf de beslissingen en op welke gebieden laat je je adviseren. Wat is onze werkwijze ten behoeve van uw webproject?

Lees meer

Websites worden steeds belangrijker voor uw dagelijkse bedrijfsvoering. In zowel marketing, verkoop, support en dus de algehele communicatie met uw doelgroep(en) speelt uw website de centrale rol van ‘spin in het web’ aan online gereedschappen. Onderhoud is daarbij van groot belang.

Lees meer

Op een ‘gewone’ website met pagina’s en een berichten tijdlijn is zoeken naar inhoud niet zo spannend. Het is zelfs de vraag in welke mate de zoekfunctie nog wel wordt gebruikt op dergelijke websites. Dat wordt anders bij bedrijfswebsite met diensten en/of producten, waarin de klant op zoek gaat naar relevante inhoud, die ertoe doet. Een voorbeeld.

Lees meer

Advies met toegevoegde waarde is vooral bedoeld voor klanten die hun online communicatie op orde willen hebben, liefst in combinatie met het offline media. Hoe doe ik dat om de juiste match te bereiken met het maximale resultaat?

Lees meer

Pagebuilder zijn in het afgelopen jaar enorm populair geworden onder de zogenaamde add-on ontwikkelaars. Add-ons zijn in feite plug-ins, voorzien van hele reeksen modules, die op de één of andere manier ‘iets’ heen en weer kunnen laten bewegen.

Lees meer

Het gebruik van het WordPress dashboard (de zogenaamde achterkant) heeft naast het technische beheer van de website ook tot doel het maken van pagina’s en artikelen en aanpassen van menu’s en vormgeving. Dat lijkt te gaan veranderen.

Lees meer

Een meerkoloms opmaak waarbij inhoud automatisch van de ene kolom doorloopt in de andere is in print heel gewoon. Op het web zijn de meerkoloms mogelijkheden voor deze ‘tijdschriften- of krantenopmaak’ doorgaans beperkt.

Lees meer

Plugins binnen WordPress ‘maken de website’. Met talloze gebruiksmogelijkheden kan de ‘kale’ basis van WordPress worden voorzien van veel gevraagde functionaliteiten. Het gebruik van plugins vraagt echter een gedegen voorbereiding.

Lees meer

Vorige week maakten we een eerste analyse van onze ervaringen met Visual Composer op basis van het vormgevingsthema Omega. Die combinatie bleek onder de maat te presteren. Deze week zetten we onze eerste ervaringen neer met Beaver Builder in combinatie met het Genesis Framework en Dynamik Website Builder.

Lees meer

In de afgelopen jaren hebben WordPress templates flinke sprongen vooruit gemaakt. Onder invloed van responsive design worden de grensen opgezocht in het gebruik van Cascading Style Sheet en JavaScript technieken. Op welke aspecten moet je bij de keuze van een template letten?

Lees meer

Wat zijn Custom Fields? Om die vraag te beantwoorden kiezen we een eenvoudig praktijkvoorbeeld. Voor Golfbaan Spaarnwoude bestond de wens op eenvoudige wijze de zogenaamde ‘baanstatus’ te kunnen ingeven en weergeven op een pagina. Hoe verliep dat proces?

Lees meer

SEO – zoekmachine optimalisatie – is een vakgebied wat heel makkelijk onderschat wordt, maar tegelijkertijd schromelijk overdreven kan worden. Zelfs Google doet er relatief nuchter over. ‘Gedraag je normaal, dan komt het wel goed’, is een veelgehoorde uitdrukking op de vele filmpjes van de zoekmachine gigant.

Lees meer

Natuurlijk ben je als ontwikkelaar afhankelijk van de gereedschappen die je gebruikt, willekeurig of dit opensource of betaalde gereedschappen betreft. In beide gevallen is het echter een kwestie van toekomstgerichte keuze maken.

Lees meer