Bezoekers willen pagina’s zien met relevantie voor hun samengestelde inhoud

U komt op een website en binnen 5 seconden maakt u de beslissing of u verder klikt of naar ‘elders’ gaat. Hoe komt het dat de ene website bezoekers beter vasthoudt en beter omzet genereert dan de andere? Veel van wat u ziet gebeurt in de techniek op de achtergrond.

• Doorsnee MKB bedrijf heeft vaak ‘slechts’ lineaire website met ‘statische’ pagina’s en dus geen onderling samenhangende relevante inhoud voor de bezoeker, samengesteld vanuit de bestaande dwarsverbanden van producten en/of diensten

duidelijkheid - communicatiebureau luit.nl

U komt via een zoekopdracht op een pagina van een willekeurige website. Zonder dat u er erg in heeft, is de samenstelling van die pagina opgebouwd uit verschillende gegevens blokjes, die afhankelijk van uw zoekopdracht ‘op maat’ worden afgeleverd op uw scherm. Die beleving van gerelateerde blokjes is zo gewoon geworden, zonder dat u er eigenlijk nog erg in heeft. Maar daarin zit wel een enorme kracht, u wordt immers op maat getriggerd met inhoud die er voor u wel toe doet.

Hoe werkt dat dan?

Veel websites zijn zogenaamde lineaire/statische websites. Dat betekent dat de inhoud van elke pagina ‘hard’ is ingebakken in de database. Ontwikkelaars zeggen weliswaar dat het geen statische website is, de inhoud komt immers uit een database. Dat is wel waar, maar de inhoud per pagina ligt vast en ook de inhoud per (nieuws)bericht. Er is geen enkele sprake van verbindingen tussen verschillende stukjes inhoud, die na een zoekopdracht van uw bezoeker worden gecombineerd tot een voor hem/haar prettige samenstelling van de gevraagde inhoud.

Bij het ontwikkelen van een on-line content marketing strategie, dus voorafgaand aan het bouwen van een website, maken wij eerst een in- en externe analyse van al uw diensten- en producten combinaties, die u nu en voor zover mogelijk ook in de nabije toekomst aan uw klanten wilt aanbieden. Van daaruit maken wij een dwarsverbanden analyse, die we door middel van een heel eenvoudig voorbeeld kunnen uitleggen.

De optelsom van alles wat in sites van bijvoorbeeld bol.com, wehkamp, KLM en vele anderen gebeurt, hoeft niet ook bij uw site te gebeuren, maar als u uw site beter voor uw bedrijf wilt laten presteren, kunnen wij daar wel veel aan doen

workflow - communicatiebureau luit.nl

Boeken en auteurs

Uw website bestaat nu uit pagina’s en berichten. Wat zou er aan uw website veranderen als er een berichtentype ‘boeken’ zou worden toegevoegd en een berichtentype ‘auteurs’? Die twee berichtentypen hebben wat met elkaar te maken. Elk boek heeft één of meerdere auteurs en elke auteur heeft één of meerdere boeken geschreven. Op een boekpagina verschijnt dan als blokje de auteur, een klik naar de auteur laat op de auteurpagina de lijst zien van boeken van zijn/haar hand. De bezoeker heeft weliswaar steeds het gevoel op één pagina te zijn, maar elke pagina wordt dus samensgeteld uit het samenspel tussen boek(en) en auteur(s). Op onze engelstalige testwebsite kunt u dit voorbeeld bekijken.

Uw producten en diensten

Zonder dat uw website meteen een kopie moet gaan worden van Amazon, bol.com, KLM of een andere grote onderneming met grote achterliggende kostbare database koppelingen, is het toch mogelijk uw website beter voor u te laten werken. Wanneer u relevante inhoud op maat aanbiedt door de dwarsverbanden goed te definiëren, wordt uw website voor uw bezoekers aanzienlijk relevanter. Een paar voorbeelden. Een wat kleinere vacaturewebsite heeft bijvoorbeeld de volgende vier achterliggende zoekargumenten:

  • functienaam
  • branche
  • omgeving (bijvoorbeeld provincie)
  • soort baan (vast, tijdelijk, freelance)
  • salarisindicatie

Bij het gericht zoeken kan de bezoeker op basis van deze eigenschappen gerichte vacatures te zijn krijgen met achterliggende links naar meer gerelateerde inhoud. De branches pagina laat een overzicht zien van alle branches die het bureau bedient. Klikt een bezoeker op een branche (bijvoorbeeld de metaalsector) verschijnt op een volgende pagina de beschrijving van die branche, met daarbij een overzicht van alle banen binnen die branche. Klik je op de functienaam van één van die banen, dan krijg je vervolgens een overzicht van die baan, met daarbij een overzicht van vergelijkbare functies. En zo zijn er talloze dwarsverbanden te maken, die de inhoud van een pagina dynamisch samenstellen. En dus uiteindelijk meer relevantie bieden voor de bezoeker en dus aanzienlijk meer gericht resultaat.

mediamix - communicatiebureau luit.nl

U ziet de achterkant van het proces niet

Het heeft geen nut om de techniek van dit soort dwarsverbanden volledig uit te diepen. Het gaat er vooral om dat wij uw dwarsverbanden in kaart brengen. Daarom is ons gedegen vooronderzoek zo enorm van belang. Om uw website beter voor u te kunnen laten werken, is techniek eigenlijk niet van belang. Maar wel uw producten, diensten en alle mogelijke dwarsverbanden binnen uw doelgroepen. Juist voor uw bezoekers die u met uw relevante content veel beter kunt bedienen dan misschien ook wel uw ‘recht-toe-recht-aan’ website.